افغانستان: اولین عملیات انتقال دیپلمات‌ها و افراد تحت حفاظت فرانسه از کابل امروز انجام می‌شود

افغانستان: اولین عملیات انتقال دیپلمات‌ها و افراد تحت حفاظت فرانسه از کابل امروز انجام می‌شود

خبر تاریخ به روزرسانی: 1401/12/21 1444
افغانستان: اولین عملیات انتقال دیپلمات‌ها و افراد تحت حفاظت فرانسه از کابل امروز انجام می‌شود

یک روز بعد از تصرف کابل به دست گروه طالبان فرانسه اعلام کرد که تا پایان روز دوشنبه ارتش این کشور طی عملیاتی دیپلمات‌ها و افراد تحت حفاظت فرانسه را از کابل انتقال خواهد داد. فرانسه گفته است که به فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی افغان حفاظت اعطا خواهد کرد.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، روز دوشنبه ۱۶ اگست به رادیو فرانس اینفو گفت که در اولین عملیات انتقال ارتش «دیپلمات‌ها، کارمندان سازمان‌های غیردولتی و تعدادی از افراد تحت حفاظت فرانسه از کابل به ابوظبی انتقال خواهد داد.»

وزیر دفاع فرانسه گفت: «فرانسه امروز یک اولویت دارد و آن انتقال اتباع فرانسوی و نجات کارمندانی است که روزانه خدمات بزرگی برای کشور ما انجام داده‌اند.»

آموزش زبان فرانسه

فرانسه که در سال ۲۰۰۱ در کنار امریکا و سایر کشورهای جامعه جهانی به افغانستان نیرو فرستاده بود در ۳۱ دسمبر ۲۰۱۴ این نیروها را از افغانستان بیرون برد. از آن زمان تا کنون فرانسه حدود ۱۳۵۰ مترجم و همکار محلی ارتش این کشور در افغانستان را پذیرفته است.

به دنبال فرار اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و تصرف کابل توسط گروه طالبان، فرانسه و تعدادی از کشورهای غربی به دلایل امنیتی سفارت‌های خود را به میدان هوایی کابل انتقال داده‌اند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که در تلاش‌های مشترک با کشورهای عضو، برای انتقال همکاران محلی اتحادیه و خانواده‌های آنان به یک محل امن اقدام خواهد کرد.

یک سخنگوی اتحادیه روز دوشنبه در بروکسل گفت که اتحادیه این موضوع را فوری و خیلی جدی تلقی می کند و کشورهای عضو تلاش دارند راه حل‌های سریعی را برای تامین امنیت کارمندان محلی افغان بیابند.

اتحادیه نگفته است که شمار کارمندان محلی اتحادیه در افغانستان به چند نفر می‌رسد. 

به گفته وزیر دفاع فرانسه بیش از ۶۰۰ تن از همکاران افغان نیروهای فرانسوی بین ماه‌های می و جولای ۲۰۲۱ وارد فرانسه شده‌اند.

روز جمعه گذشته همزمان با رسیدن گروه طالبان در اطراف پایتخت افغانستان، فرانسه اعلام کرده بود که در اقدامی فوق العاده به فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی افغان حفاظت اعطا خواهد کرد.

جزئیات کامل این برنامه روشن نیست اما به گفته وزارت خارجه فرانسه «تمامی تلاش‌ها برای اعطای ویزا، در میدان هوایی کابل ادامه دارد.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران