خدمات آموزشی

آزمون آیلتس چیست؟| صفر تا صد آزمون IELTS

آزمون آیلتس چیست

شما با اخذ مدرک آزمون آیلتس موقعیت و فرصت های شغلی و تحصیلیِ بی نظیری پیش رو خواهید داشت. اگر تصمیم به اخذ مدرک آیلتس گرفته اید احتمالا سوالات زیادی مانند آزمون آیلتس چیست؟ برای گرفتن مدرک آیلتس از کجا شروع کنیم؟ این آزمون شامل چیست؟ مدت زمان و زمان برگزاری این آزمون و... و برایتان ایجاد شده است. پس در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات مورد نیازتان را شرح دهیم.

آیلتس چیست

آیلتس به انگلیسی IELTS می شود و مخفف International English Testing System به معنی سیستم بین المللی آزمون انگلیسی است. آزمون آیلتس از معروف ترین آزمون های زبان انگلیسی جهان بوده و در اکثر دانشگاها و کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون در 110 کشور جهان برگزار می شود.
 

نحوه برگزاری آزمون آیلتس


آزمون آیلتس توسط دانشگاه کمبریج انگستان برگزار شده و قبولی آن برای مهاجرت تحصیلی و در مواردی مانند مهاجرت کاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که موسسات دولتی، تحصیلی و مسئولان مهاجرت در سراسر دنیا این آزمون را معیاری برای نشان دادن میزان تسلط به زبان انگلیسی قرار می دهند. از این رو هرساله بیش از 5 میلیون نفر در این آزمون شرکت می کنند.

   🔰 دانلود رایگان فایل PDF کتاب آیلتس Barron’s IELTS Superpack  ==> فایل صوتی (  پسورد فایل زیپ: www.ieltsmatters.com)

   🔰 دانلود رایگان فایل PDF کتاب Cambridge IELTS 14 Academic (جنرال) ==> فایل صوتی

   🔰 دانلود رایگان فایل PDF کتاب Cambridge IELTS 14 Academic (آکادمیک)

   🔰 دانلود رایگان فایل PDF کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS ==> فایل صوتی

ثبت نام آزمون آیلتس

آگاهی از نحوه ثبت نام آزمون ielts بسیار مهم است و ثبت نام در آن می بایست با دقت انجام شود. لازم به ذکر است با توجه به اینکه این آزمون به صورت آنلاین انجام می شود، به محض اعلان زمان برگزاری آزمون آیلتس باید ثبت نام نمایید تا زمان را از دست ندهید. جهت ثبت نام در این آزمون مراحل زیر را طی کنید:

  1. جهت ثبت نام آیلتس ۱۴۰۲ به سایت my.ieltsessentials.com مراجعه نمایید. 
  2. پس از مراجعه به سایت گزینه register for your IELTS test را در سمت چپ کلیک کنید. 
  3. پس از کلیک روی این بخش صفحه ای باز می شود که در آن موقعیت مکانی انجام آزمون یعنی کشور و شهر خود را انتخاب می کنید. لازم به ذکر است که بگوییم هم اکنون آزمون آیلتس در ایران برگزار می شود.
  4. در قسمت test type نوع انجام آزمون آیلتس که به دو نوع آکادمیک و عمومی برگزار می شود را انتخاب کنید.
  5. با انتخاب نوع آزمون نوبت به انتخاب محل برگزاری آن می رسد. در این مرحله شما شهر و موسسه ای که قرار است در آن آزمون دهید را انتخاب می کنید.
  6. در قدم بعدی زمان برگزاری آزمون آیلتس را انتخاب کرده و گزینه continue را کلیک کنید. 
  7. سپس حساب کاربری خود را در سایت ایجاد کنید. لازم به ذکر است که حساب کاربری می بایست قبل از تاریخِ ثبت انجام شود. بنابراین بهتر است از قبل آن را ایجاد نمایید.
  8. پس از ایجاد حساب کاربری یک ایمیل به شما فرستاده می شود که حاوی نام کاربری تان است. در گام بعدی لازم است عکس صفحه اول و دوم گذرنامه تان را بارگذاری نموده و گزینه continue را کلیک نمایید. 
  9. در مرحله آخر هزینه آزمون آیلتس را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

اکنون مراحل ثبت نام شما به پایان رسیده است.


مراحل ثبت نام آزمون آیلتس
 

شرایط شرکت در آزمون آیلتس

از مهمترین شرایط شرکت در آزمون آیلتس داشتن کارت ملی و گذرنامه است. از دیگر شرایط آن می توان به پرداخت هزینه این آزمون اشاره کرد. قابل ذکر است که همه متقاضیان قبل از آزمون باید هزینه مربوط به آن را پرداخت کرده باشند.
همچنین شما باید از شرایط سنی برگزاری این آزمون مطلع باشید. شرکت کنندگان آزمون می بایست حداقل دارای 16 سال سن باشند. به طور کلی شرایط آزمون آیلتس به شرح زیر می باشد:

  • داشتن کارت ملی
  • اخذ گذرنامه
  • پرداخت هزینه آزمون
  • حداقل سن 16 سال

آیلتس در ایران

آزمون آیلتس در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط دنیا برگزار می شود. تمام مراکز برگزارکننده این آزمون باید تحت نظر سازمان سنجش باشند. بهتر است قبل از انجام این آزمون با مراکز و موسسه های معتبر آشنا شده و سپس موسسه زبان انگیسی خود را برای برگزاری این آزمون انتخاب نمایید. برخی از مراکز برگزاری آزمون آیلتس در ایران عبارتند از:

مؤسسه فرهنگی و هنری ایرسافام  شماره تماس: ۰۲۱۷۵۲۹۲

مؤسسه آیلتس تهران  شماره تماس: ۰۲۱۹۱۰۰۸۰۰۷

مؤسسه عصر دین و دانش  شماره تماس: ۰۲۱۸۸۶۴۴۶۹۱

بخش های مختلف آزمون آیلتس

آموزش زبان انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است. از مهمترین دلایل آموزش این زبان شرکت در امتحان آیلتس است. این آزمون شامل بخش های زیر می باشد:

بخش لیسنینگ Listening

  • مدت برگزاری: 30 دقیقه (نیم ساعت)
  • تعداد سوالات: 40 سوال در چهار بخش
  • فایل این بخش فقط 1 بار برای شرکت کنندگان پخش می شود.
  • پیش از شروع پخش فرصت چک کردن سوالات را خواهید داشت
  • جواب سوالات لیسنینگ آیلتس می بایست در دفترچه پاسخنامه درج گردد.

- بخش اول و دوم آزمون: این بخش شامل موضوعات اجتماعی بوده و مکالماتی بین افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

- بخش سوم و چهارم: در این بخش موضوعات دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌ گیرند. یک مکالمه‌ بین چهار نفر و یک کنفرانس تشکیل دهنده‌ این بخش‌ها هستند.

بخش ریدینگ Reading

  • مدت برگزاری: 60 دقیقه
  • تعداد سوالات: 40 سوال در این بخش شرکت‌کنندگان می‌بایست به سوالات مربوط به سه متن که در مجموع بین 2000 تا 2700 کلمه دارند پس از مطالعه پاسخگو باشند.
  • این بخش بر خلاف بخش شنیداری شامل زمان اضافه‌ای برای انتقال جواب‌ها از دفترچه سوالات به پاسخنامه نمی شود.
  • متونی که در این بخش برای شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفته‌اند از کتاب‌ها، مجلات و جزوات عمومی انتخاب شده‌اند و لزوما برای خواننده‌ متخصص نیستند.

- بخش اول آزمون ریدینگ آیلتس: این بخش پیرامون فعالیت‌های روزمره‌ اجتماعی است.
- بخش دوم آزمون شنیداری آیلتس: این بخش پیرامون جزوات آموزشی و نیازهای رفاهی است که برای شرکت کنندگان انتخاب شده است.
- بخش سوم آزمون: این بخش متشکل از یک متن بلند با موضوعی عمومی است.

بخش ریدینگ آکادمیک آیلتس – Reading Academic

  • مدت برگزاری : ۶۰ دقیقه (یک ساعت)
  • تعداد سوالات: ۴۰ سوال
  • در این بخش دفترچه سوال شامل سه متن است که در مجموع بین 2000 تا 2700 کلمه را در خود گنجانده است.
  • در این بخش برخلاف امتحان شنیداری شما وقت اضافه‌ای برای جابه‌جایی سوالات از دفترچه سوالات به پاسخنامه نخواهید داشت.
  • متونی که در این بخش برای شرکت کنندگان مورد استفاده قرار گرفته‌اند از کتاب‌ها، مجلات و جزوات عمومی انتخاب شده‌اند و لزوما برای خواننده‌ متخصص نیستند.

- در بخش دوم این امتحان برای شرکت کنندگان یک متن علمی انتخاب شده است.
- در بخش سوم این امتحان یک متن علمی و یا استدلالی برای شرکت‌کننده انتخاب شده است، در صورتی که این متن حاوی کلمات تخصصی باشد واژه نامه‌ای کوتاه همراه آن خواهد بود.

بخش رایتینگ Writing

  • مدت برگزاری ۶۰ دقیقه (یک ساعت)
  • تعداد سوالات: در بخش رایتینگ آیلتس، شما به عنوان شرکت کننده در آزمون با دو موضوع روبرو خواهید شد که می‌بایست درباره این موضوعات رایتینگ انجام دهید.

- موضوع اول (Task 1): در این بخش از شما خواسته خواهد شد تا در متنی که حداقل از ۱۵۰ کلمه تشکیل شده است مشکلی فرضی را شرح دهید.
در نظر داشته باشید در صورتی که تعداد کلمات استفاده شده در این متن کمتر از حداقل خواسته شده باشد شما نمره از دست خواهید داد.

بخش مکالمه Speaking

آزمون اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking test) که 15 دقیقه طول می کشد، شامل مصاحبه با یک شخصی می‌باشد، که برای آیلتس آموزش دیده است.

زمان هر یک از بخش های آزمون آیلتس

تفاوت های آیلتس کامپیوتری با کتبی

علاقمندان به این آزمون می‌‌توانند به دو صورت کاغذی و کامپیوتری در آیلتس شرکت کنند. اما با این حال آیلتس کامپیوتری یا کاغذی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که پیش از ثبت نام باید با آن ها آشنا شوید. اگر برای شما این سوال پیش آمده که آیلتس کامپیوتری چیست و چه تفاوت‌هایی با آیلتس کاغذی دارد باید بگوییم که تفاوت‌های اصلی بین آزمون آیلتس کتبی (Paper-based IELTS) و آزمون آیلتس کامپیوتری (Computer-delivered IELTS) عبارتند از:

  1. شکل آزمون: در آزمون آیلتس کتبی، شرکت کنندگان باید پاسخ‌هایشان را روی کاغذ به صورت دستی بنویسند، در حالی که در آزمون آیلتس کامپیوتری، پاسخ‌ها را باید در کامپیوتر تایپ کنند. در واقع در آیلتس کامپیوتری، همه بخش‌ها به صورت آنلاین و با استفاده از رایانه برگزار می‌شود. در حالی که در آیلتس کتبی، بخش‌های شنیداری، مکالمه و خواندن به صورت کاغذی و با استفاده از مداد برگزار می‌شوند و بخش نوشتاری نیز به صورت کاغذی اما با استفاده از خودکار برگزار می‌شود.
  2. نوع سوالات: هر دو نوع آزمون شامل بخش‌های مختلف است، اما نوع سوالات در آزمون کتبی و کامپیوتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در آزمون کتبی، بخش شنیداری شامل پاسخ به سوال‌های چهار گزینه‌ای است، در حالی که در آزمون کامپیوتری، پاسخ ها را باید در کامپیوتر تایپ کنید.
  3. زمان آزمون: در آزمون کتبی، زمان پاسخگویی به سوالات توسط شرکت کنندگان به صورت دستی محاسبه می‌شود، در حالی که در آزمون کامپیوتری، زمان پاسخگویی توسط سیستم محاسبه شده و نمایش داده می‌شود. همچنین در آیلتس کتبی، شما به مدت یک روز آزمون می‌دهید و زمان برگزاری بخش‌های مختلف از هم متفاوت است.
  4. ترتیب بخش‌ها: در آیلتس کتبی، بخش‌های آزمون به ترتیب شنیداری، خواندن، مکالمه و نوشتاری می باشند. در حالی که در آیلتس کامپیوتری، بخش‌های شنیداری و خواندن قبل از بخش‌های مکالمه و نوشتاری قرار دارند.
  5. نحوه ارزیابی: در آیلتس کامپیوتری، ارزیابی بخش‌های شنیداری و خواندنی به صورت خودکار و با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری انجام می‌شود. در حالی که در آیلتس کتبی، ممتحنان زنده بر اساس روش‌های استاندارد ارزیابی امتیاز دهی می‌کنند. بخش‌های مکالمه و نوشتاری در هر دو نسخه به صورت زنده توسط ممتحنان ارزیابی می‌شوند.
  6. نتایج آزمون: در آزمون کتبی، نتایج آزمون توسط ممتحنین انسانی بررسی می شود و پس از چند روز اعلام می شود، در حالی که در آزمون کامپیوتری، نتایج توسط سیستم بررسی شده و بلافاصله پس از اتمام آزمون نمایش داده می‌شوند.

به طور کلی، هر دو نوع آزمون آیلتس (کتبی و کامپیوتری) به شرکت کنندگان امکان انتخاب بین دو روش پاسخگویی (دستی و کامپیوتری) را می دهند. تفاوت‌هایی که بین این دو وجود دارد، معمولاً به ترجیحات و نیازهای فردی بستگی دارد.


فرق آیلتس کامپیوتری و کتبی
 

جواب آزمون آیلتس چند روزه میاد؟

برای هر دو نوع آزمون جنرال و آکادمیک، نتایج آزمون تا 13 روز کاری روی سایت ielts.org یا از طریق سامانه آنلاین آیلتس مشخص می شود. گاهی اوقات به شما یک پیامک نیز ارسال می‌شود تا اعلام نتیجه را برایتان آسان‌تر کند.

آزمون آیلتس هر چند وقت برگزار می شود؟

این آزمون سراسری هر ساله توسط موسسه های زبان انگلیسی معتبر انجام شده و زمان برگزاری آن توسط این موسسه ها اعلام می شود.

زمان برگزاری آزمون آیلتس 2024

زمان برگزاری آزمون آیلتس در سال 2024 یا 1403 به صورت زیر می باشد:
 

نوع آزمون تاریخ برگزاری معادل فارسی تاریخ برگزاری
آکادمیک و جنرال Saturday, 7 September 2024 شنبه ۱۷ شهریور 1403
فقط آکادمیک Thursday , 12 September 2024 پنجشنبه ۲۲ شهریور 1403
آکادمیک و جنرال Saturday, 21 September 2024 شنبه ۳۱ شهریور 1403


مدت زمان آزمون آیلتس

این آزمون به چهار بخش Listening (شنیداری)، Reading (خواندن)، Writing (نوشتاری) و Speaking (مکالمه) تقسیم شده و هریک از این بخش ها طی زمان های مشخصی انجام می شوند.

مراحل امتحان ایلتس حداکثر 2:55 دقیقه طول می کشد که حدود 2:40 دقیقه به آزمون کتبی و حدود 15 دقیقه به آزمون Speaking اختصاص پیدا می کند.

آیلتس از چند نمره است؟

سطح بندی این آزمون بین 0 تا 9 بوده که میزان تسط شما را بر مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی نشان می دهد. لازم به ذکر بوده که حداقل نمره قبولی در آزمون ایلتس 6.5 است. 

مقاله پیشنهادی: آموزش آنلاین زبان انگلیسی


یادگیری انگلیسی برای آزمون آیلتس

هزینه آزمون آیلتس در سال 2024 - 1403

هزینه آزمون آیلتس ثابت نبوده و با توجه به کشوری که آزمون در آن انجام می شود، متغیر است. در حال حاضر هزینه آزمون آیلتس 245 تا 255 دلار آمریکا می باشد.

چگونه آیلتس بگیریم؟

هنگامی که قصد گرفتن آیلتس را دارید باید بدانید که آمادگی برای شرکت در این آزمون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین منظور می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

✅ شرکت در آزمون‌های تعیین سطح

برای رسیدن به نمره مورد نیاز در آزمون آیلتس، ابتدا باید مکان فعلی خود را بشناسید. شرکت در آزمون تعیین سطح زبان می‌تواند به شما کمک کند تا سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید. آزمون‌های تعیین سطح زبان ایرانی و خارجی متعددی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. جهت تعیین سطح می توانید با شماره 02137651 تماس حاصل نمایید.

✅ تعیین هدف برای شرکت در آیلتس

قبل از شروع آموزش آیلتس، باید بدانید که دقیقاً چه انتظاراتی از این آزمون دارید. آیا هدفتان تنها دریافت اقامت است؟ قصد سفر تحصیلی دارید یا جهت کار کردن مهاجرت می کنید؟ آزمون آیلتس در دو نوع جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود؛ بنابراین، بسته به هدفتان باید نوع مناسب را انتخاب کنید. همچنین باید مطمئن شوید که نمره‌ شما، حداقل نیازهای دانشگاه یا مؤسسه مورد نظر را پوشش می‌دهد تا فرصت پذیرش شما افزایش یابد. به طور کلی آیلتس عمومی برای مهاجرت و زندگی در کشور خارجی و آیلتس آکادمیک برای تحصیل در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقاله پیشنهادی: حداقل نمره زبان برای مهاجرت

✅ شرکت در آزمون‌‌های شبیه ‌ساز

جهت ارتقای سرعت یادگیری و دریافت مدرک آیلتس، شرکت در آزمون شبیه ساز آیلتس به عنوان راهی موثر پیشنهاد می‌شود. این آزمون‌ها شرایطی مشابه با آزمون واقعی را فراهم می‌کنند و باعث بهبود نمره و شناخت نقاط قوت و ضعف شما می‌شوند. از طرف دیگر، فواصل زمانی بین آزمون‌ها باید منطقی باشد تا بتوانید بهبود‌های لازم را اعمال کنید.

منابع آزمون آیلتس

اگر سوال شما این است که چه کتابهایی برای آیلتس بخوانیم، این منابع می تواند تاثیر چشمگیری در راه شما داشته باشد:
 

دانلود رایگان PDF کتاب Best Practice Book for IELTS Writing

کتاب Best Practice Book for IELTS Writing
 
دانلود رایگان PDF کتاب Grammar for IELTS

Grammar-for-IELTS
 
دانلود PDF رایگان کتاب Collins Writing for Ielts

دانلود کتاب Collins-Writing-for-Ielts
 
دانلود رایگان کتاب reading for ielts

کتاب reading for ielts
 
دانلود رایگان کتاب IELTS Speaking Topics Collection

کتاب speaking topics collection
 
دانلود رایگان کتاب 240 Speaking Topics

کتاب 240 Speaking Topics with Sample Answers
 


مقاله پیشنهادی: دانلود نمونه سوالات آزمون آیلتس | آکادمیک و جنرال + پاسخ

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (33 امتیاز)
نظرات
حامد بینایی (دوشنبه 16 بهمن 1402 14:58:39)

الان توی ایران کجاها میشه آیلتس داد؟


خانم مشهدی (دوشنبه 16 بهمن 1402 15:00:13)

سلام به شما کاربر گرامی،
دوست عزیز 3 مورد از موسسات معتبر را در متن نام بردیم و شماره تماس آن ها را قرار داده ایم. می توانید ارتباط برقرار نمایید.

علیرضا صفدری (سه شنبه 07 دی 1400 14:51:24)

سلام وقتتون بخیر پکیج های آیلتستون برای دوره جدید از کی شروع میشه؟


خانم افسریان (پنجشنبه 30 دی 1400 09:56:13)

با سلام و احترام جهت کسب اطلاعات دقیق بابت پکیج های آموزشی با پشتیبان تماس حاصل فرمایید.02133201700(تیم پشتیبانی ملل)

شیما جلالی (سه شنبه 07 دی 1400 13:10:01)

پکیج های آیلتس فوق العاده بود و بسیار روند قابل قبولی داشت و تونستم نمره 8 رو کسب کنم


خانم افسریان (پنجشنبه 30 دی 1400 10:05:26)

از حسن اعتماد شما سپاسگزاریم(تیم پشتیبانی ملل)

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران