کنکور زبان

کنکور زبان| ضریب دروس + زمان برگزاری کنکور زبان 1403

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/10/23 9604
کنکور زبان

کنکور زبان راهی است برای افرادی که علاقه زیادی به ادامه تحصیل آکادمیک در این رشته دارند. اما داوطلبان برای رسیدن به این هدف سوالات و مشکلات زیادی پیش روی خود می بینند. از این رو آموزشگاه زبان ملل برای رفاه حال داوطلبان عزیز و آگاهی از تمام مسائل مربوط به کنکور منحصرا این مطلب را گردآوری کرده است. اما سوالات شما توسط کارشناسان و‌ مشاوران ما نیز پاسخ داده خواهد شد‌. 

کنکور زبان چگونه است؟

اصولا بسیاری از افراد در زمینه کنکور زبان انگلیسی اطلاعات زیادی ندارند و همین امر کار را برای آن ها مشکل ساخته است. کنکور زبان از رشته های شناور در کنکور سراسری می باشد که علاوه بر افرادی که قصد دارند منحصرا در آن شرکت کنند، داوطلبان رشته های دیگر نیز این فرصت را دارند. اصولا طبق برنامه ریزی های هر ساله کنکور زبان را در نوبت بعد از ظهر در یکی از روزهای برگزاری کنکور انجام می دهند.

در کنکور زبان انگلیسی در زیر گروه اول رشته هایی مثل تربیت دبیر زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، کارشناسی مترجمی خبر زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی را می توان انتخاب نمود.‌ در زیر گروه دوم رشته های زبان آلمانی و مترجمی زبان آلمانی قابل انتخاب است. در زیر گروه سوم دو‌ رشته زبان و ادبیات فرانسه و همچنین مترجمی این زبان وجود دارد. در زیر گروه چهارم از این کنکور تخصصی نیز می توانید زبان های دیگر مثل ایتالیایی، چینی، روسی، اردو، ارمنی، ترکی استانبولی و ژاپنی را برگزینید. برای ثبت نام نیز باید هم زمان با سایر رشته ها اقدام نمایید.

دو‌ دفترچه در این کنکور به متقاضیان داده می شود. در دفترچه عمومی سوالات شبیه به کنکورهای دیگر است و باید با دقت به سوال ها پاسخ داده شود. برخی از داوطلبان این دفترچه را زیاد جدی نمی گیرند غافل از این که اهمیت بسیار زیادی دارد. در دفترچه دوم که تخصصی است با توجه به زبان انتخاب شده توسط داوطلب سوالات مربوطه در اختیار او قرار می گیرد. سوالات در زمینه واژگان، ریدینگ، گرامر، کاربردهای زبانی، کلوز تست و بخش واژه ها می باشد. در این دفترچه 70 سوال طرح شده و باید با دقت زیاد به آن‌ ها پاسخ داده شود. 

زبان تخصصی کنکور

آیا کنکور زبان سخت است؟

برای موفقیت در قسمت تخصصی باید تسلط زیادی بر واژگان و گرامر وجود داشته باشد. توصیه می شود داوطلبان مطالعه خود را فراتر از کتاب های درسی برنامه ریزی کنند. برای پاسخ گویی هر چه بهتر در این قسمت بهتر است در کنار مطالعه کتاب ها و منابع معتبر مختلف، فیلم و سریال های زیادی نیز مشاهده و واژگان آن یادداشت شود. در واقع چیزی فراتر از اطلاعات عمومی برای داوطلبان مورد نیاز است. تمرین زیاد و تمرکز برای این داوطلبان از نکات بسیار مهم و ضروری محسوب می شود. پس برای موفقیت در کنکور زبان باید تسلط کافی بر مطالب داشته باشید و فراتر از کتاب های درسی فکر کنید‌.

مقاله پیشنهادی: بهترین سریال ها برای تقویت زبان انگلیسی

برای کنکور زبان چی بخونم

در صورتی که بخش عمومی در کنکور وجود داشته باشد، برای پاسخگویی به سوالات دفترچه عمومی باید همانند رشته های دیگر این درس ها با دقت مطالعه شده و تست های لازم زده شود. تسلط بر این درس اهمیت بسیار زیادی دارد. کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور از سری آی کیو منبع بسیار مهمی برای این درس های تخصصی می باشد. همچنین پاسخنامه تشریحی در کتاب های جامع کنکور سری آی کیو انتشارات گاج وجود دارد.

همچنین کتاب های سیر تا پیاز از انتشارات گاج نیز از جمله منابع بسیار مهم می باشد. انتشارات مبتکران نیز با انتشار کتاب جامع زبان روی واژگان، گرامر درس به درس به همراه تست و پاسخنامه و توضیحات تشریحی و واژه نامه رایگان در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد. انتشارات خیلی سبز نیز کتاب های بسیار خوبی برای داوطلبان تدارک دیده است. یکی از کتاب های مهم دیگر Understanding and Using English Grammar Betty Azar می باشد. همچنین کتاب Absolutely essential words 504 نیز با آموزش بیشتر از ۵۰۰ واژه مهم و کاربردی تاثیر زیادی در کنکور دارد. کتاب Oxford word skills نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

برای کنکور زبان چه درس هایی را بخوانیم

داوطلبانی که قصد دارند در کنکور زبان انگلیسی شرکت کنند باید تمام منابع منحصرا زبان را پیدا کرده و با دقت درس های عمومی و تخصصی را مطالعه نمایند. انگلیسی کلاس دوازدهم، کتاب زبان انگلیسی کلاس یازدهم و همچنین کتاب دهم از منابع مهم کنکور می باشند.

مطالعه بیشتر: کدام گرایش زبان انگلیسی بهتر است؟

کتاب های عمومی در صورتی که از کنکور حذف نشده باشند شامل کتاب های دین و زندگی مقطع دوازدهم، یازدهم و دهم می باشد. داوطلبان همچنین باید کتاب های هر سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم از درس عربی را مطالعه نمایند. از دیگر منابع مهم برای کنکور و بخش عمومی کتاب های فارسی هر سه مقطع می باشد. 

ضرایب دروس زبان انگلیسی

در این قسمت درباره ضرایب درس‌هایی که باید برای کنکور زبان انگلیسی مطالعه کنید صحبت می کنیم. این ضریب ها اهمیت و تاثیرگذاری درس ها را نشان می دهد. البته درس های عمومی از کنکور حذف شده اند اما با وجود این ما این ضرایب را برای آگاهی شما بیان می کنیم.

بودجه بندی کنکور زبان

درس زبان و ادبیات فارسی ضریب ۴ دارد. زبان عربی دارای ضریب ۲ و فرهنگ و معارف اسلامی نیز ضریب ۳ دارد. اما زبان خارجه در دفترچه عمومی دارای ضریب ۲ می باشد. بر طبق این ضریب ها و در صورت وجود دروس عمومی باید برنامه ریزی دقیقی روی آن‌ها داشته باشید‌. درس‌های تخصصی نیز در قسمت تخصصی ضریب چهار دارند‌.

مطالعه بیشتر: چطور زبان کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟

به عنوان مثال زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه با ضریب چهار در قسمت تخصصی قرار می گیرند. این ضرایب می تواند اهمیت درس ها را به شما داوطلبان عزیز نشان دهد. با توجه به این اعداد و ارقام روی درس ها برنامه ریزی نموده و با توجه به درجه اهمیت مطالعات خود را برنامه ریزی نمایید. فقط این نکته را فراموش نکنید که در کنکور زبان انگلیسی و هر رشته دیگری هیچ درسی بی اهمیت نمی باشد. 

زمان کنکور زبان ۱۴۰۳

برای رسیدن‌ به هدف خوب و موفقیت در کنکور زبان انگلیسی باید زمان را در اختیار خود بگیرید. داشتن روز شمار کنکور ۱۴۰۳ اهمیت زیادی دارد. با توجه به این که زمان دقیق کنکور هنوز مشخص نشده با توجه به زمان بندی کنکور سال ۱۴۰۲ باید زمان خود را کنترل نموده‌ و مطالعات خود را با دقت بیشتری شروع نمایید. 
سخن پایانی
در این دانشنامه مهم از آموزشگاه زبان ملل درباره کنکور زبان انگلیسی توضیحات بسیار مهم و کاربردی را در اختیار داوطلبان عزیز قرار داده است. با توجه به این مطالب باید روی درس ها و مطالب خود تمرکز داشته باشید و زمان بندی دقیقی برای خود داشته باشید. مشاوره با کارشناسان مجرب ما را فراموش نکنید.
 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
3.67/5 (9 امتیاز)
نظرات
.. . .. (یکشنبه 23 مهر 1402 20:16:29)

فکر کن کنکور زبان انگلیسی بدی ولی ضریب ادبیات فارسی بیشتر باشه. ته طنز

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران