جنایات رژیم صهیونیستی

خبر تاریخ به روزرسانی: 1402/12/13 234
جنایات رژیم صهیونیستی

سالهاست که جنایات تکرار نشدنی و تاریخی رژیم صهیونیستی از تجاوز به خاک فلسطین تا نسل کشی، ورق هایی از زمان را رقم می زند که در آن، از کودک کشی تا انفجار ساختمان های مسکونی، تجاری و... به چشم می خورد.
سیستم سرکوب گر و تبعیض آمیزی که اسرائیل به حکومت مردم فلسطین در مناطق فلسطین اشغالی اعمال می کند، به عنوان یک سیستم آپارتاید شناخته شده است و مقامات اسرائیلی به اساس قوانین بین المللی جرم آپارتاید را ارتکاب کرده اند. نیروهای اسرائیلی در ماه اوت حمله ای سه روزه به نواحی اشغالی قطاع غزه آغاز کردند که در آن اقداماتی شوک برانگیز از نظر جنایات جنگی انجام دادند. 
در این سال، تعداد فلسطینی هایی که به طور غیرنظامی توسط نیروهای اسرائیلی در حملات در ولایت غربی کشته و دچار جراحات شدید شده اند، بی شمار بوده است. بازداشت های اداری فلسطینیان به بیشترین میزان 14 ساله رسید که شکنجه های زجرآور تنها بخشی از آن بوده است. نیروهای اسرائیلی، روستای العراقیب در نقب را برای 211 امین بار منهدم کردند. 35 شهر فلسطینی - بدوی در اسرائیل هنوز شناخت رسمی را ندارند و ساکنان ممکن است مجبور به انتقال شوند. مقامات نتوانستند درخواست های پناهندگی هزاران پناهنده را پردازش کنند و محدودیت هایی بر روی حق کار آنان اعمال کردند.

از جنگ بر سر آزادی تا کشتار جمعی

حق تعیین سرنوشت ملت ها به عنوان یک اصل اساسی در منشور سازمان ملل متحد تأکید شده است. از آغاز تأسیس، رژیم صهیونیستی از پیروی از قطعنامه های سازمان ملل، به ویژه قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی در رابطه با حقوق فلسطینیان، اجتناب کرده است. اقدامات غیرقانونی اشغال، ضمیمه کردن اراضی، انتقال جمعیت به مناطق اشغالی و بهره برداری غیرقانونی از منابع طبیعی فلسطین، به طور فاحشانه حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را نقض کرده و مانع از دستیابی به آرمان فلسطین شده است.


جنایات رژیم صهیونیستی
 

این نقض حق تعیین سرنوشت و بهره برداری غیرقانونی از منابع طبیعی در سرزمین اشغالی، باعث برقراری مسؤولیت های بین المللی و همچنین مسؤولیت های کیفری می شود. به همین دلیل، حمایت کشورهای دیگر از مردم زیر ستم و اشغال، به عنوان قانونی و مشروع شناخته می شود. همچنین، همکاری با دولت اشغالگر به عنوان یک اقدام مخالف حق تعیین سرنوشت تلقی می شود.
لازم به توضیح است که در 23 آذر 1369، مجمع عمومی سازمان ملل متحد علاوه بر تأکید بر حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین، "قانونیت مبارزه مردم برای استقلال، یکپارچگی ارضی، وحدت ملی و آزادی از استعمار و آپارتاید و اشغال خارجی با همه وسایل ممکن، شامل مبارزه مسلحانه" را تصدیق کرده است.

همچنین، مجمع عمومی به طور کلی استفاده از اقدامات خشونت آمیز را در همه مواردی که حق تعیین سرنوشت را به طور مداوم انکار می کند، تأیید کرده است. از این دیدگاه، اقدامات مسلحانه نیروهای مقاومت فلسطینیان علیه رژیم اشغالی در مهرماه 1402 و پیش از آن، به عنوان یک اقدام مشروع در چارچوب حق تعیین سرنوشت مردمی در نظر گرفته می شود که در طول 75 سال، تحت شرایط سخت اشغال، محاصره اقتصادی و گسترش سرزمین های غیرقانونی در اراضی اشغالی زندگی می کنند.

جنایات فراجنگی: حقوق زنان

در اسرائیل، ازدواج و طلاق در صلاحیت انحصاری دادگاه های مذهبی باقی ماند که منجر به تبعیض سیستماتیک علیه زنان در مسائل مربوط به احوال شخصیه شد. به گفته پلیس اسرائیل، علی رغم حمایت های قانونی در برابر خشونت خانگی، 24 زن توسط شرکا یا بستگانشان کشته شدند. حدود 69 زن بین ژانویه 2020 تا آگوست 2022 کشته شدند. از پرونده 40 زن کشته شده فلسطینی در اسرائیل در آن دوره، 58 درصد توسط پلیس حل نشد در حالی که پرونده تمام 29 زن کشته شده یهودی-اسرائیلی در همان دوره حل شد.

درگیری مسلحانه بین اسرائیل و گروه های مسلح فلسطینی در غزه

در تاریخ 5 اوت، اسرائیل حملاتی را به نوار غزه آغاز کرد و به جهاد اسلامی فلسطین و شاخه های مسلح آن حمله کرد. در این حملات، حدود 1700 خانه فلسطینی تخریب یا آسیب دید و صدها غیرنظامی به آوارگی در آمدند. 
بر اساس گزارش سازمان ملل، 49 فلسطینی، از جمله 31 غیرنظامی، کشته شدند. عفو بین الملل اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی 17 غیرنظامی، از جمله هشت کودک را کشته اند. در 7 اوت، یک موشک اسرائیلی که به نظر می رسید توسط یک هواپیمای بدون سرنشین شلیک شده بود، به قبرستان الفلوجه در اردوگاه آوارگان جبلیه اصابت کرد و در یک حمله مستقیم و آشکار به غیرنظامیان یا هجوم بی رویه، پنج کودک را کشته و یک کودک دیگر را زخمی کرد.


جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین

بانک غرب
بر اساس گزارش OCHA-OPT، نیروهای اسرائیلی در بحبوحه تهاجمات نظامی که شامل استفاده بیش از حد از زور از جمله قتل های غیرقانونی و اعدام های غیرقانونی آشکار بود، 151 فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی کشتند و 9875 نفر را مجروح کردند. اینترنشنال-فلسطین گزارش داد که نیروهای اسرائیلی یا شهرک نشینان 36 کودک را در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی کشتند.
در 11 مه، سربازان اسرائیلی شیرین ابواکله، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی الجزیره را در حالی که مشغول پوشش خبری یک حمله ارتش اسرائیل در کمپ جنین بودند، کشتند و همکارش را مجروح کردند. در ماه سپتامبر، مقامات اسرائیلی اعتراف کردند که یک سرباز اسرائیلی "احتمالا" روزنامه نگار را کشته است، اما به این نتیجه رسیدند که هیچ جرم جنایی مرتکب نشده است.
در ماه اکتبر، مقامات اسرائیل محدودیت های بیشتری بر روی آزادی حرکت در کرانه باختری اشغالی اجرا کردند. این محدودیت ها، به گزارش ها، به دلیل حملات فلسطینی ها به سربازان و غیرنظامیان اسرائیل اعمال شدند. بسته های گسترده و خودسرانه ایجاد شدند که زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار داد و به صورت مجازات جمعی غیرقانونی تلقی شدند. در ماه آوریل، ارتش اسرائیل پست های بازرسی در جنین را بست، به طوری که به نظر می رسید برای سرکوب تجارت و تبادلات با شهروندان فلسطینی طراحی شده بود. 
در ماه اکتبر، نیروهای اسرائیلی دوباره جنین و نابلس را به طور مکرر محدود کردند و بیش از سه هفته اردوگاه آوارگان شوفت در قدس شرقی اشغالی را بستند. این اقدامات به شدت بر آزادی حرکت صدها هزار غیرنظامی فلسطینی که در این مناطق ساکن بودند تأثیر گذاشت و دسترسی آن ها به کمک های پزشکی و سایر خدمات ضروری را محدود کرد.

مقاله پیشنهادی: سنگ تمام ملت در حمایت از مقاومت غزه

حکومت غیرقانونی و مجامع جهانی

در ماه مارس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در OPT تشخیص داد که "نظام سیاسی حاکمیت مستقر" در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه "استاندارد شواهد رایج برای وجود آپارتاید را برآورده می کند". در ماه نوامبر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق مسکن مناسب در رابطه با سیاست های اسرائیل در تخریب خانه ها به همین نتیجه رسید.

برخی از کشورها، از جمله آفریقای جنوبی، آپارتاید اسرائیل را محکوم کردند و بیانیه های فلسطینی، اسرائیلی و سازمان های بین المللی حقوق بشر را تکرار کردند. با وجود این به رسمیت شناختن فزاینده، اسرائیل همچنان به لطف حمایت متحدان اصلی خود از مصونیت برخوردار بود.
در ماه اکتبر، کمیسیون مستقل تحقیقات بین المللی سازمان ملل متحد در مورد اراضی اشغالی فلسطین، از جمله اورشلیم شرقی و در اسرائیل، به این نتیجه رسید که اشغال OPT به دلیل دائمی بودن آن و اقدامات اسرائیل برای الحاق سرزمین فلسطین در قانون و عملا غیرقانونی است. در سال 2022، چنین اقداماتی شامل مجوز عطف برای پاسگاه های شهرک سازی، از جمله توسط دادگاه عالی اسرائیل بود.


جنایات اسرائیل

در نوامبر، اسرائیل پنجمین انتخابات خود را در سه سال پس از فروپاشی یک دولت ائتلافی متفاوت از نظر ایدئولوژیکی برگزار کرد که همچنان به تبعیض علیه فلسطینی ها در دو طرف خط سبز ادامه می داد. رای گیری بین طرفداران و مخالفان نخست وزیر سابق بنیامین نتانیاهو دو قطبی شد، در حالی که اجماع در مورد حفظ اشغال سرزمین های فلسطین و سوریه توسط اسرائیل باقی ماند. بلوک راست به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف مذهبی-ملی گرا اکثریت کرسی ها را به دست آورد و در ماه دسامبر دولت تشکیل داد.

اهمیت حق زندگی و عدم جنگ

حق زندگی بدون جنگ، یکی از اصول بنیادین و حیاتی در جامعه ها و برای انسان ها است. این حق به عنوان اساسی ترین حق انسانی شناخته می شود، زیرا زندگی بدون تهدید و خطرات جنگی، امکانات و شرایط لازم را برای رشد، توسعه و خلق آینده ای سازنده فراهم می کند. 
جنگ و تنش های نظامی باعث نابودی زندگی و آینده انسان ها، تخریب زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی و ایجاد نگرانی و ترس جمعی می شود. حق زندگی بدون جنگ به معنای برقراری صلح، ایجاد امنیت و فراهم کردن شرایطی است که افراد بتوانند به طور آزادانه، با اطمینان و در جو احترام به حقوق بشر، زندگی کرده و به توسعه فردی و جمعی پرداخته و در آنجا کارآمدی و آرامش را تجربه کنند.

این حق به طور مستقیم با پایبندی به اصول دیپلماسی، حل و فصل صلح آمیز اختلافات و ترویج مذاکرات مسالمت آمیز، به دست آمده و به تأمین آینده سازنده و پایدار برای نسل های آینده کمک می کند.


 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران