34 اصطلاحات ژاپنی رایج و پرکاربرد

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1402/12/08 436 زمان مطالعه: 2 دقیقه
اصطلاحات ژاپنی

با یادگیری اصطلاحات ژاپنی می توانید در فرهنگ این کشور فرو رفته و غوطه ور شوید. برخی از اصطلاحات در گفت و گوهای روزمره و معمولی هم استفاده می شوند. اصولا زبان آموزان و علاقه‌مندان، تمایل زیادی به یادگیری اصطلاحات رایج دارند و شاید با این روند، تسلط آن ها بر زبان بیش تر شود. برای این که بتوانید کلام روان و هیجان انگیز و شیرینی داشته باشید، بهتر است در زمینه اصطلاحات نیز اطلاعات خوبی داشته باشید. در آموزشگاه زبان ملل می توانید در این زمینه پیشرفت های زیادی حاصل کنید. 

>> آموزش زبان ژاپنی <<

اصطلاحات ژاپنی با تلفظ فارسی

در این قسمت تعدادی از اصطلاحات کاربردی در زبان ژاپنی را برای شما عزیزان به رشته تحریر در می آوریم. امیدواریم که بتوانیم کمک خوبی برای یادگیری هر چه بهتر زبان ژاپنی به شما عزیزان کرده باشیم. در ادامه این اصطلاحات را همراه با معنای فارسی آن ها مشاهده خواهید کرد. 

1. – 明日は明日の風が吹く (Ashita Ha Ashita No Kazega Fuku)

تلفظ: « آشیتا ها آشیتا نو کازگا فوکو » 
این اصطلاح زیبای ژاپنی بیانگر این مفهوم است که شما به هیچ عنوان نمی توانید با اطمینان بگویید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و بنابراین نباید اجازه دهید که اتفاقاتی که در حال حاضر می افتد، روی نگرش و در واقع آینده شما تاثیر بگذارد. پس باید صبر کنید تا فردا اتفاق بیفتد و به فکر حال کنونی خود باشید. 

2. – 猫に小判 (Neko Ni Koban)

تلفظ: « نکو نی کوبان » 
در این عبارت که از اصطلاحات ژاپنی پرکاربرد است، نکته بسیار جالبی بیان می شود. در واقع گویای این است که شما فقط باید به افرادی هدیه بدهید که از آن قدردانی می کنند. به عنوان مثال شما اگر یک سکه را به یک گربه هدیه بدهید، فایده ای ندارد چرا که گربه اصلا از سکه استفاده نمی کند. پس با این حساب دادن چیزی با ارزش به کسی که ارزش آن را نمی داند و قدردانی نیز نمی کند، در واقع اتلاف وقت و هزینه می باشد. 

3. – 猿も木から落ちる (Saru Mo Ki Kara Ochiru)

تلفظ: « سارو مو کی کارا اوچیرو » 
همه می دانیم که درختان یک زیستگاه کاملا طبیعی برای میمون ها می باشد و آن ها در زمینه زندگی در این محیط کاملا حرفه‌ای هستند. اما با این وجود، امکان دارد همین میمون ها هم از درخت بیفتند. در واقع این اصطلاح پرکاربرد و زیبای ژاپنی نشان می دهد که حتی کامل ترین و حرفه ای ترین افراد هم که در حرفه و تخصص خود کاملا شایسته و با استعداد هستند، امکان دارد دچار خطا و اشتباه شوند و در برآوردن انتظارات دچار ناتوانی و ضعف شوند‌. 


آموزش اصطلاحات ژاپنی
 

4. – 一日一歩 (Ichi Nichi Ippo)

تلفظ: « ایچی نیچی ایپو » 
یکی از بهترین اصطلاحات ژاپنی را می بینید که کاملا الهام بخش بوده و به شخص این انگیزه را می دهد که هدف خود را از همین امروز آغاز نماید. با شنیدن این اصطلاح شما تشویق خواهید شد که به سمت جلو قدم بردارید حتی اگر قدم های شما یک قدم در یک روز باشد و آهسته و پیوسته به جلو بروید. در واقع همین تلاش های کوچک و مداوم در طول زمان می توانند نتیجه بسیار خوبی به همراه داشته باشند. 

5. – 馬鹿は死ななきゃ治らない (Baka Ha Shinanakya Naoranai)

تلفظ: « شیناناکیا نائورانای » 
این اصطلاح بیان گر این معنا است که افراد احمق تا زمانی که چشم از دنیا فرو ببندند احمق می مانند و تغییری نمی کنند. در واقع باید گفت آموزش دادن به افراد احمق کار آسانی نیست و نمی توان آن ها را اصلاح نمود. البته ناگفته نماند که این اصطلاح حالت طنز و شوخی دارد و بین دوستان استفاده خواهد شد. 

6. – 腹八分に医者いらず (Hara Hachi Bunme Ni Ishairazu)

تلفظ: « هارا هاچی بونمه نی ایشایروز » 
همه می دانید که ژاپنی ها به بدن سالم خود خیلی اهمیت می دهند و در واقع از سلامت جسمی بسیار خوبی برخوردارند. عمر ژاپنی ها بسیار طولانی است و این اصطلاح کاملا در این مورد گفته شده است. در واقع این اصطلاح به این معنا است که غذای دریافتی بدن باید حدود هشتاد درصد از ظرفیت معده باشد تا بدن سالم بماند. 

مقاله پیشنهادی: کلمات زیبای ژاپنی | معرفی 65 جمله زیبا و عبارت در ژاپنی

اصطلاحات ژاپنی اوتاکو

در ادامه یادگیری اصطلاحات ژاپنی به موضوعی رسیدیم که شاید خیلی از شما با آن آشنا نباشید. واژه اوتاکو را خیلی از شما نشنیده اید و با آن آشنایی ندارید. البته چند سالی است که این واژه مشاهده می شود. این واژه کاملا ژاپنی است و شخصی را نشان می دهد که در مورد برخی از سرگرمی ها و علایق خود وسواس زیادی دارد. این حساسیت بیش تر در زمینه انیمه و مانگا می باشد.

برخی از افراد این واژه را به گونه ای منفی تلقی می کنند و آن ها را گروهی می دانند که دارای مهارت های اجتماعی بسیار ضعیفی هستند. اصطلاح اوتاکو را می توان برای وسواس داشتن در مورد یک چیز به کار برد. به عنوان مثال اوتاکو رایانه ای یا اوتاکو بازی برای این منظور به کار می رود. در مورد این گروه اصطلاحات متعددی وجود دارد که با آن ها آشنا می شویم. 
Chibi: این اصطلاح برای زمانی است که شما به کسی یا چیزی می گویید که بسیار کوچک و دوست داشتنی است. 
Loli: این اصطلاح برای شخصیت های زن در انیمه ها هستند که بسیار بامزه و معصوم بوده و در ضمن بسیار جوان می باشند‌. 
Senpai: معنای اصلی این واژه « سالمند» است اما آن را برای شخصی به کار می برند که از نظر شغلی، مدرسه یا هر چیز دیگر تجربه بیش تری نسبت به شما دارد. 
Kohai: معنای این کلمه « جوان تر » است اما از نظر کلامی آن را برای فردی به کار می برند که از نظر جنبه های مختلف مثل کار، مدرسه و حتی ورزش نسبت به شما تجربه کم تری دارد. 
Oneesan: این واژه به معنای « خواهر بزرگ تر » است. اما باید گفت که برای دختر یا خانمی که کمی از شما بزرگ تر است به کار می رود و در اصل در محیط غیر رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. 
Oniisan: این اصطلاح معمولا در انیمه و مانگا مورد استفاده قرار می گیرد و معنای اصلی آن « برادر بزرگ تر » می باشد. اما می توان آن را به عنوان یک پسر یا مرد بزرگ تر از خود به کار برد. 
Sensei: این واژه دقیقا به معنای « معلم » است. 
Waifu: این واژه ریشه در کلمه " wife " در زبان انگلیسی دارد. از این رو‌ در انیمه، مانگا، بازی یا شخصیت های دیگر به عنوان شخصیتی مورد استفاده قرار می گیرد که نسبت به او احساس محبت می شود. 
Bishounen / Bishie: این واژه به معنای مرد خوش قیافه می باشد و می توان آن را برای افراد واقعی و همچنین برای شخصیت های خیالی مورد استفاده قرار داد. 
Bishoujo / Bijin: این عبارت ها به زنان بسیار زیبا اطلاق می شود و می توان آن ها را در مورد افراد واقعی و همچنین شخصیت های تخیلی به کار برد. 
Meganekko: این اصطلاح مربوط به شخصیت های انیمه یا مانگا می باشد که عینک می زنند. در واقع این شخصیت ها به گونه ای کتاب خوان هستند و تا حدودی هم جذاب می باشند. 
Mangaka: این اصطلاح به افراد و شخصیت هایی اطلاق می شود که مانگا یا نویسندگان آن ها را می آفرینند. 
Seiyuu: برای صداپیشگان و دوبلورهایی که در انیمیشن ها به جای شخصیت های آن صحبت می کنند از این واژه استفاده می شود.  

مقاله پیشنهادی: 10 اپلیکیشن برتر یادگیری زبان ژاپنی + لینک دانلود

Shounen: این اصطلاح در واقع گروهی از انیمه ها و مانگاها را نشان می دهد که پسران و جوانان را مورد هدف قرار می دهد. در این انیمه ها بیش تر از تم اکشن و مبارزه با توطئه های انسانی استفاده می شود‌.
Shoujo: این واژه در مورد انیمه و مانگاهایی می باشد که دختران جوان را مخاطب قرار می دهد و اصولا تم عاشقانه و رابطه های بسیار زیبا دارد. 
Dandere: این واژه، شخصیتی را نشان می دهد که معمولا محتاط و بی احساس است اما در مقابل افرادی که مورد اعتماد او باشند، تغیبر می کند. 
Tsundere: این واژه نمایانگر شخصیتی است که به ظاهر فردی سرد و خشک است اما در واقع از درون بسیار مهربان و خونگرم می باشد. 
Yandere: این واژه شخصیتی را نشان می دهد که در ابتدا بسیار شیرین و خوب است اما از انتها به شخصیتی وسواسی و حتی در برخی موارد خشن تبدیل می شود و می توان گفت که ترسناک می شود‌. 
Yuri: این واژه برای انیمه هایی است که در مورد روابط عاشقانه می باشند. 
Yaoi: این کلمه در مورد انیمه ها و مانگاهایی است که در مورد روابط همجنسگرایانه می باشد. 
Fan service: این واژه در مورد صحنه هایی است که در انیمه ها و مانگاها برای خوشحال کردن یا اذیت کردن طرفداران طراحی می شوند.  

Doujinshi: این واژه برای انیمه و مانگاهایی است که تم تخیلی و وسترن دارند. 

Kawaii: این واژه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و به معنای زیبا و دوست داشتنی می باشد. 
Baka / aho: این دو واژه به معنای « احمق » هستند و زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. 

Gakuran: این واژه به معنای یونیفورم برای دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان است. 
Valentines day: این عبارت به معنای روز ولنتاین است اما در این روز تنها زنان برای افرادی که دوست دارند هدیه تهیه می کنند که بیش تر شکلات های دست ساز را شامل می شود. در این روز در فرهنگ ژاپن، مردها کاری انجام نمی دهند. 
White day: این روز دقیقا یک‌ ماه بعد از روز ولنتاین در فرهنگ ژاپن است و دختران در این روز انتطار هدیه دارند و مردانی که شکلات هدیه گرفته اند باید به علاقه و احساسات خانم ها پاسخ بدهند‌. اگر پسرهایی که شکلات دریافت کرده اند، به آن دختر هدیه ندهند، به آن دختر می فهمانند که علاقه ای به او ندارند و در واقع او را رد می کنند. 
Giri choco: این کلمه در واقع نام شکلاتی است که بدون هیچ احساسی هدیه داده می شود. به عنوان مثال به همکار مرد، رئیس مرد هدیه می دهند و از روی اجبار است. 
Kokuhaku suru: این واژه به معنی اعتراف کردن علاقه می باشد و در انیمه ها و مانگاها برای ابراز علاقه به شخص مورد نظر استفاده می شود. این واژه در واقع حالت اعتراف دارد. 
این اصطلاحات ژاپنی همگی معنای جالبی دارند و هر کدام در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند.
 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران