زمان گذشته کامل در زبان آلمانی | یادگیری آسان همراه با مثال

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/01/21 193 زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمان گذشته کامل در زبان آلمانی

آموزش زبان آلمانی یکی از مهمترین مواردی است که برای داشتن یک کار خوب و موفق در جامعه آلمانی لازم است. یکی از بخش‌های مهم آموزش زبان آلمانی، یادگیری زمان‌های مختلف است که در این بین، زمان گذشته کامل یکی از پیچیده‌ترین زمان‌ها است. به همین خاطر در این مقاله به بررسی و آموزش زمان گذشته کامل در زبان آلمانی می‌پردازیم.

کاربرد گذشته کامل یا ماضی نقلی در زبان آلمانی

فعل گذشته کامل یا ماضی نقلی در زبان آلمانی به شکل Perfekt شناخته می‌شود. این زمان برای بیان عملی که در گذشته انجام شده و در حال حاضر تاثیری روی وضعیت فعل دارد، استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، این زمان برای بیان اتمام یافتن یک عمل در گذشته و ارتباط آن با حال حاضر استفاده می‌شود.

 


فعل گذشته کامل از دو بخش فعل کمکی haben یا sein به صورت فعل کمکی و فعل اصلی به صورت گذشته ساده تشکیل می‌شود. فعل کمکی haben برای اکثر فعل‌ها به کار می‌رود، با این حال برای برخی از فعل‌های حرکتی مانند gehen (رفتن)، fahren (راندن) و schwimmen (شنا کردن)، فعل کمکی sein به کار می‌رود.

برای ساخت فعل گذشته کامل، ابتدا فعل کمکی haben یا sein را به صورت فعل متناسب با فاعل در زمان حال کامل (Perfekt) استفاده می‌کنیم. سپس فعل اصلی را به صورت گذشته ساده به انتهای فعل کمکی می‌چسبانیم. برای فعل‌های با پسوند ‏en، ‏eln و ‏ern، ‏پسوند ‏ge‏- را به ابتدای فعل اضافه می‌کنیم. برای مثال:
 

زمان گذشته کامل در زبان آلمانی

 

  • Ich habe gestern ein Buch gelesen.
    (دیروز یک کتاب خوانده‌ام.)
  • Er ist gestern nach Hause gegangen.
    (او دیروز به خانه رفته است.)
  • Sie hat heute Morgen gefrühstückt.
    (او صبح امروز صبحانه خورده است.)

به طور خلاصه، فعل گذشته کامل در زبان آلمانی برای بیان عملی که در گذشته انجام شده و تاثیری روی وضعیت فعل در حال حاضر دارد، به کار می‌رود.

نحوه ساخت گذشته کامل در آلمانی

همانطور که گفته شد؛ برای ساخت گذشته کامل در زبان آلمانی، از یک فعل کمکی به عنوان فعل "haben" یا "sein" همراه با شکل سوم افعال استفاده می‌شود. یادگیری نحوه درست استفاده از این افعال کمکی در زمان گذشته کامل اهمیت زیادی دارد.
 

زمان گذشته کامل آلمانی

گذشته کامل با فعل haben

فعل "haben" به عنوان فعل کمکی برای اکثر افعال استفاده می‌شود. برای ساخت گذشته کامل با فعل "haben"، فعل اصلی شکل سوم یا "Partizip II" می‌گیرد. در ادامه چند مثال آورده شده است:
 

Ich habe gearbeitet: من کار کرده‌ام. Du hast gefragt: تو پرسیده‌ای.
Er/sie/es hat gelebt: او (مذکر/مونث/نتیجه) زندگی کرده است. Wir haben gesprochen: ما صحبت کرده‌ایم.
Ihr habt gegessen: شما (جمع) خورده‌اید. Sie haben gelernt: آن‌ها یاد گرفته‌اند.

گذشته کامل با فعل sein

همچنین، برای بعضی از افعال حرکتی مانند gehen (رفتن)، fahren (راندن)، kommen (آمدن) و sein (بودن)، از فعل "sein" به عنوان فعل کمکی برای ساخت گذشته کامل استفاده می‌شود. این افعال به خصوص زمانی که حرکت یا تغییر وضعیتی را نشان می‌دهند، از "sein" برای گذشته کامل استفاده می‌کنند. مثال:
 

Ich bin gegangen: من رفته‌ام. Du bist gekommen: تو آمده‌ای.
Sie ist gefahren: او (زن) رانده است. Wir sind gewesen: ما بوده‌ایم.

نکته مهم: توجه داشته باشید که برخی از افعال با فعل haben و برخی دیگر با sein گذشته کامل می‌سازند. این وابستگی به نوع فعل و معنی‌ آن مربوط است.

خدمات پیشنهادی: آموزش آنلاین زبان آلمانی

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش زمان گذشته کامل در زبان آلمانی پرداختیم. در نهایت، یادگیری زبان آلمانی و زمان گذشته کامل، به شما کمک می‌کند تا با دقت بالا، در ارتباطات خود با آلمانی‌ها بهتر عمل کنید. همچنین، یادگیری زبان آلمانی و به خصوص زمان گذشته کامل، کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر با افراد خارجی مکالمه کرده و حتی فرصت‌های شغلی خود در کشورهای آلمانی زبان را افزایش دهید. بنابراین، بهتر است همواره به یادگیری و تقویت زبان آلمانی خود توجه کنید و از این طریق به رشد و پیشرفت خود در جامعه آلمانی زبان برسید.

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران