"تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی" ، آذری و تبریزی + ترجمه

مقاله تاریخ به روزرسانی: 1403/02/25 102 زمان مطالعه: 2 دقیقه
تولدت مبارک به ترکی

اگر دوست دارید واژه تولدت مبارک به ترکی را یاد بگیرید و برای تبریک تولد شخصی از آن استفاده نمایید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید. در این مقاله کارشناسان آموزشگاه زبان ملل تمام تلاش خود را کرده اند که برای عبارت تولدت مبارک معادل به زبان ترکی استانبولی، تبریزی و آذری را در اختیار شما زبان آموزان و کاربران عزیز قرار دهند.

تولدت مبارک به ترکی استانبولی 

در فرهنگ ترکی تولدها و سایر مناسبت های خاص اهمیت زیادی دارند و ارزش این را دارد که برای آن بهترین کارها را انجام داد و به خاطر سپرد. اصولا در این کشور دوستان برای جشن تولد هم دیگر تدارک می بینند و احساس خوش حالی میکنند و همین امر دوست داشتن آن ها را نشان می دهد.

پس اگر دوستی دارید که ترک است بهتر است پیامی را آماده کنید و به او تقدیم نمایید. اصولا مردم ترکیه تولد خود را با خانواده و دوستان خود جشن می گیرند البته به صورت جداگانه این کار را انجام می دهند. در ادامه تعدادی از عبارت های زیبا را به زبان ترکی استانبولی برای تبریک تولد به شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد. 

- İyi ki doğdun

این جمله را می توان رایج ترین و پر کاربرد ترین واژه برای بیان تولدت مبارک به ترکی استانبولی است. در واقع همه ترجیح می دهند این جمله را بیان کنند چرا که در اوج سادگی و کوتاه بودن بسیار صمیمانه و شیرین است.

در واقع با ییان این جمله به شخص مقابل می گویند که از به دنیا آمدن او بسیار خوش حال هستند. این عبارت را می توان برای تبریک تولد دوستان و اعضای خانواده مورد استفاده قرار داد. از این عبارت برای ابراز تبریک به پارتنر احساسی نیز می توان استفاده کرد (تولدت مبارک عشقم به ترکی استانبولی) .
 

تولدت مبارک عشقم به ترکی استانبولی
 

- Mutlu yıllar

شاید این واژه در زبان انگلیسی و فارسی به معنای « سال نو مبارک » باشد، اما در زبان ترکی استانبولی برای تبربک تولد به کار می رود. در واقع این عبارت به این معنا است که دوران جدید و سال جدید برای شخصی که تولدش است بسیار به خوبی ادامه پیدا کند.

- Doğum Günün kutlu olsun

این عبارت برای جمله تولدت مبارک به ترکی استانبولی، از رایج ترین جمله ها به شمار می رود‌. در مورد این عبارت باید گفت که یک جمله کاملا خنثی بوده و می توان آن‌ را در موقعیت ها و شرایط رسمی و غیر رسمی به کار برد. 

- Yeni Yaşın Kutlu olsun

این عبارت برای بیان جمله تولدت مبارک به ترکی استانبولی زیاد رایج نیست اما با این وجود هر از گاهی برخی افراد آن‌ را مورد استفاده قرار می دهند. البته باید گفت که یکی از جمله های زیبا برای تبریک تولد به شمار می رود چرا که به معنای « عصر جدید شما مبارک باد » می باشد. 

- Yeni yaşın sana shans getirsin.

در مورد این عبارت باید گفت که معنای تحت الفظی آن « ممکن است عصر جدید برای شما خوش شانسی بیاورد.» است و به نظر می رسد که غیر رسمی اما در عین حال صمیمانه باشد. با این توضیحات باید این جمله زیبا را برای افرادی به کار برد که به شما نزدیک باشند. 

- Nice senelere

با بیان نمودن این عبارت برای عنوان نمودن تولدت مبارک به ترکی استانبولی، در واقع این معنا القا می شود که امیدوارم تولدهای بیش تری برای جشن گرفتن داشته باشید و سال های زیادی برای شما به خوبی سپری شود. در واقع با گفتن این جمله برای شخص مورد نظر آرزوی عمر و زندگی طولانی می توان داشت.

- Tebrikler

این واژه در زبان ترکی استانبولی به صورت کلی به معنای تبریک است و می توان آن را تقریبا برای جشن گرفتن همه مراسم ها به کار برد. پس افرادی که مطمئن نیستند که کدام واژه را بهتر است برای تبریک تولد به زبان ترکی استانبولی استفاده نمایند، می توانند با خیال راحت این واژه را به کار ببرند و خود را بسیار حرفه ای نشان دهند.

مطالعه بیشتر: انواع زبان ترکی

تولدت مبارک به ترکی تبریزی

در ایران اقوام زیادی به زبان ترکی صحبت می نمایند که شهر تبریز یکی از این اقوام‌ به شمار می روند. برای این که بتوانید عبارت تولدت مبارک به ترکی شهر تبریز را بگویید جمله های زیر را در نظر گرفته ایم.

- دونیا یا گلن گونون مبارهده. 
آنا دادن اولان گونون مبارهده. 

- دوغون گونون کوتلو اولسون.
تولدت مبارک 

- بوتون ووجودومو قلبیمده، قلبیمی گؤزلریمده، گؤزلریمی دیلیمده ییفیرلم تا سنه دییم. دوغوم گونون موبارک. 
تمام وجودم را در قلبم و قلبم را در چشمانم، چشمانم را در زبانم خلاصه کرده و می گویم: روز تولدت مبارک.
 

تبریک تولد به زبان ترکی


- سئوگیلیم آد گونون موبارک! 
تولدت مبارک عزیزم. 

- تولودون مبارم عزیزیم! 
روز تولدت مبارک عزیزم. 

- دوغما گونون موبارک سئوگیلیم! 
تولدت مبارم عزیزم. 

تولدت مبارک به ترکی آذری

برای این که به زبان آذری بتوانید تولد کسی را تبریک بگویید، این قسمت را به آن اختصاص داده ایم. تولدت مبارک به ترکی آذری قدری با زبان تبریزی تفاوت دارد. در این زبان می توان از این جمله استفاده نمود: 

- Ad günün Mübarek. 
تولدت مبارک. 

مطالعه بیشتر: فحش های ترکی استانبولی

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
2/5 (1 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران