خدمات آموزشی

نکات طلایی آزمون یوس چیست؟ [آزمون رایگان جهانی]

آزمون یوس

افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه را دارند، به منظور راهیابی به این دانشگاه ‌ها باید در آزمون yos شرکت کنند. البته باید دقت داشته باشید که آزمون yos تنها آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه نیست، اما از جمله مرسوم ترین آن ها است. در ادامه همراه آموزشگاه زبان ملل باشید تا اطلاعات بیشتری از این آزمون به دست آورید.

آزمون یوس چیست؟

آزمون YÖS خلاصه شده Yabanci Uyruklu Öğrenci Sinavi است که آزمون راهیابی به دانشگاه های ترکیه می باشد. افرادی که قصد دارند مقاطع کارشناسی رشته های مهندسی و سایر رشته ها یا رشته‌ های پزشکی و دنداپزشکی را در دانشگاه‌ های دولتی ترکیه سپری کنند، می ‌توانند برای پذیرش در دانشگاه دولتی مورد نظر به شرط دریافت نمره قبولی در آزمون yos اقدام کنند.

آزمون یوس چیست؟

اغلب دانشگاه‌ های دولتی سرشناس و معتبر ترکیه خود‌ به طراحی و برگزاری آزمون yos مبادرت می ورزند. دانشگاه‌ های دولتی ترکیه عموما این آزمون را سالی یک بار برگزار می‌کنند.

روش ثبت نام برای آزمون yos

برای ثبت نام در این آزمون مراحلی باید سپری شود. این مراحل عبارتند از:

  1. در وبسایت دانشگاه مورد نظر فرم ثبت نام را کامل کنید که شامل اطلاعات فردی، شهر و... است.
  2. اسکن صفحه اول گذرنامه داوطلب و بارگذاری آن در سایت.
  3. ارسال همه مدارک و فرم ها در وب سایت پس از انجام مراحل ذکر شده
  4. سپس باید لینکی که از طریق ایمیل برای شما فرستاده می شود را تایید کنید. با این تایید حساب کاربری برای شما در وب سایت ایجاد می شود.
  5. در این مرحله هم نام کاربری و رمز عبور این حساب کاربری برای شما فرستاده می شود.
  6. بعد از تایید ایمیل و مدارک و اطلاعات، در مرحله آخر فرد آماده ثبت نام آزمون yos  می شود.

مراحل ثبت نام اصلی

 بعد از پشت سر گذاشتن مراحل ذکر شده در قسمت بالا ایمیلی شامل راهنمای مراحل ثبت نام اصلی برای شما ارسال می شود. این مراحل عبارتند از:

منابع آزمون یوس

  1. مراجعه به سایت دانشگاه و انتخاب قسمت aday sistemi و باز کردن پنجره این قسمت
  2. در این قسمت مدارکی از جمله مدارک تحصیلی و فردی خودتان را وارد کنید.
  3. شهری را که می خواهید آزمون yos را در آن امتحان دهید را انتخاب کنید.
  4. هزینه ثبت نام و شرکت در آزمون yos در سال ۲۰۲۰ برای دانشگاه ها متفاوت است که معمولاً چیزی حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیر ترکیه است.
  5. در صورتی که این مراحل را پشت سر بگذارید و پرداخت هزینه با موفقیت انجام شود، ایمیل تاییدیه دیگری برای شما ارسال می گرددد. در صورتی که شما این ایمیل را تایید نمایید، ثبت نام شما نهایی می شود.

منابع آزمون yos

به سه دسته از مهمترین منابع آزمون yos ترکیه می توان اشاره کرد:

1. کتاب های تی نی نی

این کتاب ها جز منابع آزمون yos ترکیه می باشند. این کتاب ها در برگیرنده درس نامه قوی و تست های آموزشی هستند. برای شروع مطالعه بخش ریاضی آزمون yos این کتاب به عنوان بهترین منبع معرفی شده است. کتب ریاضی تی نی نی دارای توضیحات کامل، مفصل و درسنامه ای به زبان فارسی است. در این کتاب تست ها و تمرینات زیادی برای تسلط کافی داوطلبان در نظر گرفته شده است. در این کتاب هم به مباحثی از جمله اعداد کسری، اعداد اعشاری، معادله درجه اول و اعداد توان دار، قدر مطلق، نسبت، تناسب، جذر، فاکتورگیری، حد، مشتق، انتگرال و... اشاره شده است.

2. کتاب ‌های متروپل

این کتاب ها از منابع دیگر این آزمون هستند که شامل تست های آموزشی و تکمیلی می شوند. می توان به کتاب دو جلدی هوش متروپل به عنوان بهترین منبع آزمون yos ترکیه در بخش هوش اشاره کرد. این کتاب به عنوان بهترین منبع نمونه سوال برای آزمون yos ترکیه محسوب می شود.

هزینه آزمون یوس

در بخش هندسه هم می ‌توان به کتاب هندسه متروپل از انتشارات متروپل اشاره کرد. از این کتاب می ‌توان برای بالا بردن مهارت تست زنی در بخش هندسه استفاده کرد. این کتاب سوالات مبحث هندسه را به طور کامل پوشش داده و مخصوص داوطلبان آزمون yos است. 
هندسه متروپل حاوی درسنامه تخصصی فارسی زبانان و تمرینات تکمیلی است. در کتاب هندسه متروپل به مباحثی از جمله زوایا، ذوزنقه و لوزی، مستطیل و مربع ، متوازی الاضلاع و چهار ضلعی های متساوی الاضلاع، بردارها، چند ضلعی های منظم و هندسه سه بعدی و... پرداخته شده است.

کتاب های متروپل جلد ۱ و ۲ آن به عنوان بهترین منبع آزمون نیوز در بخش ریاضیات معرفی می شود. سوالات طراحی شده در این کتاب از مباحث اعداد گنگ و گویا، جذر و توان، اتحادها و کاربردشان، فاکتورگیری، قدر مطلق، اعداد مختلط، دنباله ها و سری ها، حد و مشتق و معادلات درجه۱ و نامعادلات درجه ۱ است.

3. کتاب های چاغداش

این کتاب ها از جمله منابع تکمیلی آزمون yos است که سوالات تکمیلی را هم در بر دارد.

آزمون yos از چه بخش ها و سوالاتی تشکیل شده است؟

 آزمون yos متشکل از بخش های هوش, ریاضی و زبان ترکی است.

سوالات آزمون yos

آزمون های yos از دو قسمت اصلی تشکیل شده است قسمت اول هوش ریاضی و هندسه فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد. اما قسمت دوم هم شامل سوالاتی در مورد زبان ترکی است. دفترچه سوالات آزمون yos به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی شده است و داوطلب آزمون به هر زبانی که در هنگام ثبت ‌نام مشخص کرده است، باید به سوالات پاسخ دهد.

در این آزمون به ازای هر ۴ سوال غلطی که پاسخ داده شود، یک پاسخ صحیح کسر می شود، میزان  نمره در نظر گرفته برای آزمون yos ترکیه ۱۰۰ است. این آزمون از 80 سؤال تشکیل شده است، 35 سؤال ریاضی و 45 سؤال برای سنجش قدرت ذهنی و تفکر می‌باشد. این آزمون پایه زمان بسیار کمی دارد و سؤالات دارای توضیحات ترکی، انگلیسی، آلمانی نیز می‌باشد.

پاسخ به سوالات بخش دوم مربوط به زبان ترکی، فقط برای آن دسته از افرادی که می خواهند در ترکیه به زبان ترکی ادامه تحصیل دهند و در دانشگاه آن جا پذیرش بگیرند، ضروری است. در صورتی هم که می خواهید با استفاده از مدرک تافل و آیلتس در دانشگاه های ترکیه پذیرش شوید، دیگر لزومی به پاسخگویی سوالات زبان ترکی آزمون yos نیست.

زمان ثبت ‌نام و برگزاری آزمون yos

 از آنجایی که می ‌دانیم دانشگاه های ترکیه به صورت مجزا آزمون yos را برگزار می کنند، به همین دلیل زمان ثبت نام و آزمون هر یک از این دانشگاه ها با هم فرق دارد. اما اغلبا زمان ثبت نام آن از فروردین ماه شروع می شود که البته این زمان برای هر دانشگاه متفاوت است‌. هر دانشگاه ترکیه زمان مجزایی را برای برگزاری این آزمون در نظر گرفته است؛ زیرا داوطلبان بتوانند در مدت زمان کافی خودشان را برای آزمون yos و این تاریخ مشخص شده آماده کنند. 

افرادی هم که می خواهند در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند و ساکن ترکیه هستند، باید به حوزه امتحانی مشخص شده آزمون یوس مراجعه کنند. اما در صورتی که هنوز در ترکیه ساکن نشده اید، می توانید در مراکزی که برای آرمون yos ترکیه در نظر گرفته شده اند، شرکت کنید. اغلب حوزه های آزمون در ایران در دو شهر تهران و تبریز برگزار می شوند.

داوطلبان برای حضور در جلسه آزمون باید به آن شهرها بروند. بسته به اینکه در چه دانشگاهی برای آزمون yos ترکیه شرکت کرده باشید، نتایج آن دو هفته پس از آزمون بر روی سایت آن دانشگاه بارگذاری می شود.

تاریخ آزمون yos ترکیه در سال ۲۰۲۳

طبق اعلامیه وزارت علوم کشور ترکیه آزمون یوس در ژانویه ۲۰۲۳ برگزار می شود. البته حدس و گمان هایی هم وجود دارد که امکان دارد این آزمون در دو مرحله انجام شود و نوبت بعدی این آزمون در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ باشد.

زمان برگزاری آزمون yos ۱۴۰۱

در این جدول زمان و محل برگزاری آزمون yos در سال 1401 و 1402 بیان شده است:

دانشگاه زمان ثبت نام تاریخ برگزاری آزمون
هاران ۱۲ تا ۲۲ دی ۱۴۰۱ ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت ۱۴ به وقت  ترکیه
کاستامونو ۱۰بهمن ۱۴۰۱ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
استانبول ۱۹دی ۱۴۰۱ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ به وقت ترکیه
ماردین ۲۹ دی ۱۴۰۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

هزینه شرکت در آزمون yos ترکیه

آزمون yos در دانشگاه های ترکیه در هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می شود و حتی سطح سوالات آن ها با هم متفاوت است. حتی ممکن است دانشگاهی سطح سوالات آن بالاتر و یا پایین تر از دیگری باشد. همچنین ممکن است در دانشگاهی آزمون در چند مرحله انجام شود. پس مطمئنا هزینه ثبت نام و شرکت در این آزمون هم در هر دانشگاه نسبت به دانشگاه دیگر متفاوت است. در این بخش به هزینه ثبت نام در آزمون yos ترکیه در چند دانشگاه ترکیه می پردازیم:

  • دانشگاه استانبول 1300 لیر
  • دانشگاه چوکور اووا 700 لیر
  • دانشگاه آتاتورک 900 لیر
  • دانشگاه اولوداغ 1500 لیر
  • دانشگاه ساکاریا 800 لیر

مدت زمان پاسخگویی به آزمون yos ترکیه

طبق سیاستگذاری هر دانشگاه، مدت پاسخگویی به تست های آزمون yos‌ متفاوت است و این مدت زمان مابین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه است.

برای شرکت در آزمون yos ترکیه چه شرایطی لازم است؟

فقط آن دسته از افراد می توانند در آزمون yos ترکیه شرکت کنند که شرایط در نظر گرفته را داشته باشند. این شرایط عبارتند از:

  1. شرط اول این است که فرد متقاضی تبعه کشور ترکیه نباشد.
  2. فرد متقاضی یا باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی باشد، در غیر این صورت دانش آموز سال چهارم دبیرستان باشد. پس فرد شرکت کننده باید حتماً دارای مدرک پیش دانشگاهی باشد؛ چون نظام آموزشی ترکیه مانند ایران است. این مدرک برای ورود به دانشگاه های ترکیه نیز الزامی است.
  3. البته توجه داشته باشید که برای شرکت در این آزمون حتماً به زبان ترکیه تسلط داشته باشید؛ چون امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه هم وجود دارد. به این صورت که فرد داوطلب می ‌تواند با مطالعه منابع آزمون آیلتس و قبولی در این آزمون ها در دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی تحصیل کند. در غیر این صورت در سایر دانشگاه ها باید با زبان ترکی آشنایی کافی داشته باشد.

منابع آزمون یوس

دانلود رایگان کتاب های گالاتا

دانلود رایگان کتاب متروپل ۲۰۲۳

دانلود رایگان کتاب متروپل ۲۰۲۳ دانلود رایگان کتاب متروپل 2024

نمونه سؤالات آزمون یوس (YÖS)

نمونه سؤالات یوس 2020 ==> پاسخنامه کلیدی

سؤالات یوس 2019 ==> پاسخنامه کلیدی

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران