خدمات آموزشی

آموزش زبان مجارستانی + 10نکته کلیدی و دانلود فایل های رایگان

آموزش زبان مجارستانی

به جرات می توان گفت که آموزش زبان مجارستانی تجربه ای کاملا متفاوت برای زبان آموزان خواهد بود. زبانی انعطاف پذیر که می توان کلمات را ترکیب کرده و لغات و عبارت هایی طولانی درست کرد. حتما با خواندن این مطلب کنجکاو خواهید شد که بیشتر از این زبان بدانید. گفتنی است که امروزه کشور مجارستان مقصد بسیاری از دانشجویان است و برای مهاجرت به این کشور لزوما باید زبان را فرا گرفت.

زبان مجارستانی magyar nyelv یک زبان اورالی است که در مجارستان و بخش‌هایی از چند کشور همسایه صحبت می‌شود. این زبان در کشور مجارستان زبان رسمی است و یکی از 24 زبان رسمی اتحادیه اروپا به حساب می آید. در خارج از مجارستان، جوامع مجارستانی در اسلواکی کنونی، غرب اوکراین (Subcarpathia)، رومانی مرکزی و غربی (ترانسیلوانیا)، شمال صربستان (وویودینا)، شمال کرواسی، شمال شرق اسلوونی (منطقه مور)، و شرق اتریش به این زبان صحبت می‌کنند.

این زبان توسط جوامع دیاسپورای مجارستانی در سراسر جهان، به ویژه در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) صحبت می‌شود؛ همچنین با 13 میلیون سخنران، بزرگترین عضو خانواده اورالیک از نظر تعداد سخنرانان است.

زبان مجارستانی ها چیست

مجارستان Magyarország کشوری اروپایی است که کاملا در خشکی واقع شده و هیچ دریایی در کنار او قرار ندارد. این کشور در زمره کشورهای کم جمعیت قرار دارد چون حدود ده میلیون نفر در آن ساکن هستند‌. مردم این کشور به زبان مجارستانی صحبت می کنند که عضوی از گروه زبان های ارالیک Uralik به شمار می رود. برای توضیح بیشتر باید گفت که کشورهایی به زبان های ارالیک صحبت می کنند که در سلسله کوه های اورال قرار گرفته اند. گویشوران زبان مجارستانی بیشتر ساکن کشورهای مجارستان، رومانی، اوکراین و اسلواکی هستند.

این تاریخچه و توضیح مختصر می تواند برای شروع فرایند آموزش زبان مجارستانی گامی بزرگ به حساب بیاید. چون شناخت زبان ها اهمیت بسیار زیادی در روند آموزش آن‌ ها دارد. البته باید گفت که این زبان یکی از سخت ترین زبان ها در دنیا برای یادگیری می باشد و چالش های زیادی را در مسیر زبان آموزان قرار می دهد. قواعد و قوانین این زبان به گونه ای است که باید با دقت زیادی آن ها را فرا گرفت.


آموزش زبان مجارستانی
 

توضیحی مختصر درباره گرامر زبان مجارستانی

گرامر، بخش دیگری از زبان مجاری است که نیاز است آن را یاد بگیرید. در این زبان باید دقت زیادی صورت بگیرد چرا که مسئله صرف در آن به میزان زیادی انجام خواهد شد. به عنوان مثال در زبان مجارستانی امکان دارد اسم‌ ها تا 238 شکل نیز صرف شوند و تغییر پیدا کنند. شایان ذکر است که این زبان در واقع زبانی ترکیبی محسوب می شود و آن‌ را Agglutinative Language می نامند‌.

نکته دیگری که حتما باید مد نظر داشته باشید در مورد سیستم پیشوندها یا پسوندها می باشد. پسوند ها و پیشوند ها هنگامی که به کلمه ای اضافه شوند می توانند نقش جدیدی به آن بدهند. مسئله مهم دیگر در آموزش زبان مجارستانی موضوع توالی کلمات در جمله می باشد. در این زبان شما این امکان را دارید که قسمتی از جمله را که در مکالمات شما اهمیت بیشتری دارد را در ابتدای جمله خود بیاورید. این نکات کلیدی و مهم می توانند مسیر آموزش و یادگیری را برای شما بسیار راحت تر کنند. 
 

دانلود فایل PDF کتاب Parlons hongrois

آموزش زبان مجارستانی


دانلود فایل PDF کتاب عبارت های کاربردی زبان مجاری

آموزش زبان مجاری


الفبا در آموزش زبان مجارستانی

نکته مهم درباره الفبای زبان مجارستانی این است که در واقع شما قرار است همان الفبای لاتین را مورد استفاده قرار دهید اما در این زبان شما با 44 حرف سر و کار دارید. اما فراموش نکنید که این مسئله اصلا جای نگرانی ندارد، چراکه بسیاری از این حروف زیاد مورد استفاده نیستند و در مواردی برای نگارش برخی کلمات مورد استفاده قرار می گیرند مثل کلمه " dzsungel" که‌ به معنای جنگل می باشد. 

همچنین برخی از حروف نیز در این دسته از الفبای طبیعی نیستند و در واقع برای برخی از کلمه ها به صورت قرضی از زبان انگلیسی یعنی حروف لاتین وام گرفته شده است. این حروف شامل این موارد هستند: 

  • X ( iksz) 
  • W (dupla vé) 
  • Q (ku) 
  • Y ( ipszilon) 

در ادامه حروف الفبای مجارستانی را مشاهده خواهید کرد:

A Á B C
Cs D Dz Dzs
E É F G
Gy H I Í
J K L Ly
M N Ny O
Ó Ö Ő P
(Q) R S Sz
T Ty U Ú
Ü Ű V (W)
(X) (Y) Z Zs

 

حروف صدا دار در زبان مجارستانی

قابل ذکر است که در زبان مجارستانی ۱۴ حرف صدا دار وجود دارد. این حروف در زبان انگلیسی تنها ۵ مورد می باشد که شامل (a, e, i, o, u) می باشد. اما در زبان مجارستانی علاوه بر این پنج مورد، ۹ مورد دیگر را نیز مشاهده می نمایید. این حروف صدا دار اختصاصی در زبان مجارستانی شامل (á, é, í, ó, ö, õ, ú, ü, ū) می باشد.

هر کدام از این حروف صدا دار با بقیه کاملا متفاوت است و به هیچ عنوان نباید اشتباه تلفظ شود. این نکته را در نظر داشته باشید که تلفظ اشتباه هر کدام از این حروف اضافه معنای آن کلمه را کاملا تغییر می دهد. با وجود این توضیحات کاملا متوجه چالش های جالب در مسیر آموزش زبان مجارستانی خواهید شد. اما اصلا نگران نباشید با تمرین و تکرار تمام این چالش ها و نکات گرامری را می توانید به راحتی یاد بگیرید. 

انعطاف در ترتیب استفاده از کلمات در زبان مجاری

جمله سازی در زبان مجارستانی بسیار انعطاف پذیر و جالب است. در واقع شما در شرایط جمله سازی و ترتیب کلمات گزینه های زیادی را در اختیار دارید. نحوه قرار گرفتن کلمات در جمله ها در زبان مجارستانی به میزان زیادی انعطاف پذیر است. اما این نکته را هم باید حتما در نظر داشته باشید که این انعطاف پذیری نیز کاملا با قوانین خاص امکان پذیر است و شما این اجازه را ندارید که به میل خود کلمات را به کار ببرید.

قوانین عجیب و خاصی در این جایگاه وجود دارد که باعث وجود چالش ها می شود. در این زبان طولانی ترین کلمه حدود 44 حرف دارد. در واقع باید گفت که این کلمه در زبان انگلیسی معادل خاصی ندارد و معنای آن قدری پیچیده است. البته این کلمه زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد و صرفا برای آشنایی بیشتر شما این کلمه را می آوریم:

Megszentségreleníthetetlenségeskedéseitekért به معنای: « برای رفتار مکرر شما نباید به شما بی حرمتی شود.» 

نکاتی در روند آموزش زبان مجارستانی که باید بدانید

همان گونه که قبلا نیز بیان نمودیم، مجارستانی زبانی ترکیبی محسوب می شود. در واقع برای ایجاد یک کلمه جدید می توان‌ به ابتدا و انتهای کلمه حروفی را اضافه نمود. با این کار کلمات بلند تر خواهند شد و مطمئنا معنای اولیه آن ها نیز کاملا تغییر می کند. گفتنی است که در گذشته به استناد همین قانون کلماتی با استفاده از صد حرف ساخته و استفاده شده است. اما این نکته را فراموش نکنید که هر چه کلمات را طولانی تر می کرده اند، آن ترکیب بیشتر معنای خود را از دست می داده است. گفته شد که در این زبان 44 حرف وجود دارد که برخی از این حروف دو تا سه قسمت دارند. به عنوان مثال "dzs" حرفی کاملا ترکیبی است که تلفظ آن تقریبا شبیه "j"، یا "sz" یا "s" می باشد. 

  • نحوه معرفی خود در زبان مجارستانی

در این زبان برای معرفی خود و بیان نام و نام خانوادگی باید برعکس فارسی عمل کنیم، به این گونه که ابتدا نام خانوادگی و سپس نام شخص آورده می شود. مثلا اگر نام شخصی Tamás و نام خانوادگی او Nagy باشد، برای معرفی نام او به صورت Nagy Tamás آورده می شود. 
آموزش زبان مجارستانی آسان
 

  • شباهت زبان مجارستانی با زبان های دیگر

در تصور برخی افراد زبان‌ های مجارستانی، استونیایی و زبان فنلاندی مربوط به هم هستند. در واقع زبان های استونیایی و فنلاندی زبان‌ های اروپایی و بخشی از خانواده اورالیک هستند‌. پس باید گفت که این زبان ها دارای یک تاریخ زبانی هستند. اما امروزه نمی توان شباهتی بین این ‌دو زبان و زبان مجارستانی مشاهده نمود چرا که این دو‌ زبان رشد همگام با هم داشته اند اما زبان مجارستانی راه خود را جدا کرده و مسیر جداگانه ای را تا به امروز طی نموده است. پس آشنایی با زبان های استونیایی و فنلاندی نمی تواند در آموزش زبان مجارستان کمکی کند. 

  • آموزش زبان مجارستانی در مورد جنسیت کلمات و جمع 

در این قسمت باید یک نوید به زبان آموزان و علاقمندان به زبان مجارستانی بدهیم. در این زبان مسئله جنسیت کلمات و جمع بستن آن ها حتی از زبان انگلیسی نیز ساده تر است. نکته قابل توجه این است که در آموزش زبان مجاری هیچ گونه جنسیت اسمی وجود ندارد. برای جمع بستن نیز گرامر بسیار ساده است. در زبان انگلیسی برای جمع بستن از "s" استفاده می شود و در زبان مجارستانی برای این کار "k"  به کار می رود. 

  • یادگیری افعال و تلفظ در زبان مجارستانی

زبان مجارستانی ها بیشتر از سایر زبان ها بر پایه اصطلاحات است و در واقع زبانی بسیار رسا محسوب می شود. تعداد مصوت ها در این زبان تقریبا دو برابر زبان انگلیسی می باشد. این امر برای زبان آموزان می تواند در بحث املا و درک مطلب مشکلاتی را به وجود بیاورد. کلمات در برخی موارد ظاهری نا آشنا پیدا می کنند و این امر هم در آموزش زبان مجارستانی قدری چالش بر انگیز خواهد بود. در زبان های دیگر مثل ایتالیایی یا فرانسوی می توان در نگاه اول کلمات را تشخیص داد. اما در زبان مجارستانی این مسئله وجود ندارد.

حالت های فعل در این زبان‌ به دو صورت قطعی و نامعین می باشد. مسئله مهم دیگر در زبان مجارستانی درک آن زبان و صحبت کردن می باشد. همچنین به کار بردن برخی از صداهای حلقومی یا " throaty " حتما نیاز به تمرین و تکرار مداوم دارد و باید زیاد آن ها را بشنوید و به گونه ای ملکه ذهن شما شوند. 

  • اصطلاحات رایج و روزمره در زبان مجارستانی

در این بخش از مقاله تعدادی از اصطلاحات روزمره را که در زبان مجارستانی بسیار کاربرد دارند، در اختیار شما قرار می دهیم. با یادگیری این اصطلاحات می توانید گفت و گو و مکالمه های بهتری را با این افراد داشته باشید. 
- Szia: سلام

این واژه به معنای «سلام» است اما برای آن یک کلمه غیر رسمی "Sziasztok" نیز وجود دارد که آن را برای افراد کوچک تر و یا هم سن استفاده می کنند.
- Jó reggelt: صبح به خیر 
این عبارت در کشور مجارستان برای مدت زمان صبح زود تا حدودا ساعت ۱۱ صبح استفاده می شود. 
- Jó napot: عصر به خیر 
از حدود ساعت ۱۱ صبح می توان این واژه را استفاده نمود. 
- Jó éjszakát: شب به خیر 
این عبارت را قبل از خواب می توان مورد استفاده قرار داد یا هنگامی که عصر با کسی هستید و قصد دارید جدا شوید و مطمئن هستید تا روز بعد، هم دیگر را نمی بینید. 


سلام به ارمنی، آموزش زبان مجاری

- ?Mi a neved: اسمت چیه؟ 
این روش غیر رسمی بوده و می توان نام شخص مور نظر را پرسید. در صورتی که بخواهند به صورت رسمی این منظور را برسانند از عبارت " Mi a neve " استفاده می کنند. 
- Én ( نام ) vagyok: نام من .... است. من ... هستم. 
برای معرفی کردن می توان این عبارت را به کار برد. از این عبارت می توان در شرایط رسمی و غیر رسمی استفاده نمود. 
- Örvendek: از ملاقات شما خوشبختم. 
هنگامی که به دوستان یا افرادی که با دوست شما ارتباط دارند، برخورد می کنید می توانید این عبارت را به کار ببرید اما با استفاده از آن قدری رسمی به نظر می رسید یعنی چندان دوستانه نیست. 
- ?Hogy vagy: چطوری؟ 
این عبارت غیر رسمی می باشد و برای احوالپرسی استفاده می شود. اگر قصد دارید به صورت رسمی احوال پرسی کنید می توانید از عبارت " Hogy van " استفاده نمایید. 
- Köszönöm jól: من خوبم. و شما 
در صورتی که شخصی از شما بپرسد که « حالت چه طور است » شما می توانید در پاسخ این عبارت را به کار ببرید. 
- Köszönöm: متشکرم
این عبارت برای بیان تشکر بسیار رایج می باشد. 
- Szivesen: خواهش می کنم. 
زمانی که شخصی از شما تشکر می کند می توانید در پاسخ این عبارت را استفاده نمایید. 
- Elnézést: ببخشید. 
این عبارت کاربردهای زیادی دارد و می توان از آن در موقعیت های مختلف استفاده نمود. به عنوان مثال زمانی که در رستوران هستید و می خواهید با پیشخدمت صحبتی داشته باشید می توانید این عبارت را به کار ببرید. همچنین توان آن را برای جلب نظر فروشنده مورد استفاده قرار داد. 
- Bicsánat: متاسفم 
زمانی که کاری را به طور اشتباهی انجام داده اید یا به کسی آسیب زده اید، می توانید این عبارت را به کار ببرید. 
- Késóbb találkozunk: بعدا می بینمت 

- Viszontlátásra: خداحافظ 

سخن پایانی

برای افرادی که قصد مهاجرت به مجارستان را دارند، بهتر است این زبان را به خوبی یاد بگیرند و سپس برای این کار اقدام نمایند. آموزش زبان مجارستان بر عکس زبان هایی مثل انگلیسی، فرانسه و سایر زبان ها چالش های زیادی را برای زبان آموزان به وجود می آورد. آموزشگاه زبان ملل با برگزاری کلاس هایی با کیفیت عالی و با کمک اساتید بسیار برجسته و متخصص دریچه های موفقیت و پیشرفت را برای زبان آموزان و علاقمندان باز خواهد کرد. همچنین این فرصت را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد که با مشاوره موسسه به شماره 02137651 راه را انتخاب نمایید.

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (3 امتیاز)
نظرات
HAMED POORI (سه شنبه 03 بهمن 1402 15:06:55)

نرم افزار آموزش زبان مجاری چی خوبه؟


خانم مشهدی (سه شنبه 03 بهمن 1402 15:09:10)

سلام به شما کاربر گرامی،
"Easy Learning Hungarian" می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران