خدمات آموزشی

آموزش زبان بوسنیایی با جدیدترین متد آموزشی در آموزشگاه زبان ملل

آموزش زبان بوسنیایی

علاقمندان به آموزش زبان بوسنیایی برای این که بتوانند در مسیر درست قرار بگیرند و در انتها نتیجه مورد نظر را به دست بیاورند، در ابتدا باید این زبان را به خوبی بشناسند‌. تاریخچه هر زبانی می تواند به زبان آموزان این انگیزه را القا کند که با روش های کاربردی به آموزش و یادگیری بپردازند.

این یادداشت پر بار از آموزشگاه زبان ملل مبنا را بر شناخت این زبان و نحوه آموزش آن قرار داده است. اگر علاقمند به مسافرت یا مهاجرت به کشور بوسنی و هرزگوین هستید، در ادامه با آموزشگاه زبان ملل باشید و شناخت نسبی از این زبان‌ به دست بیاورید.

مطالب مهم درباره زبان بوسنیایی

قبلا هم گفته شده که شناخت هر زبان پیش نیاز اصلی برای یادگیری هر چه بیشتر آن می باشد. دانش زبانی شامل آگاهی از تاریخچه و منشا هر زبان و ادبیات و لغت ها و گرامر آن می باشد. پس در وهله اول و گام ابتدایی آموزش زبان بوسنیایی سعی می کنیم آن‌ را به خوبی بشناسیم. این زبان در واقع یک زبان اسلاوی جنوبی می باشد.

آموزش زبان بوسنی

زبان بوسنیایی از خانواده زبان های هند و اروپایی محسوب می شود و بوسنیایی ها آن را به کار می برند. البته در بوسنی و هرزگوین این زبان همراه با زبان های کرواتی و صربی مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است که این زبان در سانجاک در صربستان و مونته نگرو به کار می رود. البته نا گفته نماند که این زبان در صربستان، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و کوزوو جزء زبان های کمتر رسمی به شمار می رود.

زبان بوسنیایی (ˈbɒzniən/(bosanski/босански bɔ̌sanski) گونه استاندارد شده صرب-کرواسی است که عمدتا توسط بوسنیایی‌های قومی استفاده می‌شود. بوسنیایی یکی از سه گونه است که زبان رسمی بوسنی و هرزگوین همراه با کرواتی و صربی است. این زبان همچنین یک زبان اقلیت رسمی در کرواسی، صربستان، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و کوزوو است.

 

 

زبان بوسنیایی از هر دو الفبای لاتین و سیریلیک استفاده می‌کند. در میان انواع زبان صربی-کرواسی برای تعدادی از کلمات زبان‌های عربی، ترکی عثمانی و فارسی را وام گرفته است. بوسنیایی بر اساس رایج ترین گویش صرب-کرواسی، اشتوکاوی در هرزگوین شرقی است، که همچنین اساس انواع استاندارد زبان‌های کرواتی، صربی و مونته نگرو است.

بنابراین، اعلامیه زبان مشترک کروات‌ها، صرب‌ها، بوسنیایی‌ها و مونته نگروها در سال 2017 در سارایوو صادر شد. تا دهه 1990، زبان رایج صرب – کرواتی نامیده می‌شد و این اصطلاح هنوز در انگلیسی به همراه «بوسنی-کرواسی-مونته نگرو-صربی» (BCMS) به ویژه در محافل دیپلماتیک استفاده می‌شود.

الفبای زبان بوسنیایی

برای شروع آموزش زبان بوسنیایی باید درباره الفبای آن اطلاعات مهمی داشته باشید. این زبان به جهت نگارش شامل دو نوع الفبای لاتین و سیریلیک است. اما باید گفت که کاربرد لاتین در زندگی روزمره این افراد جایگاه بیشتری دارد.

در صورتی که زبان سیریلیک در گذشته‌ به کار می رفته است و تقریبا امروزه به کار بردن آن منسوخ شده است. نکته مهم این است که در سال های گذشته این زبان از سایر زبان ها مثل عربی، ترکی عثمانی و فارسی وام گرفته است. همچنین زبان بوسنیایی با اسلام تعامل هایی داشته است. 

مطالبی درباره نام زبان بوسنیایی

زبان شناسان زیادی روی این زبان کار کرده اند. این زبان شناسان علیرغم اختلاف نظر ها بر این نکته تاکید دارند که «بوسنیایی» تنها نام و قانونی ترین نام برای این زبان به شمار می رود. آن ها اعتقاد دارند که کروات ها و صرب ها باید از واژه بوسنیایی یا همان bisanski برای این زبان استفاده نمایند.

مطالبی درباره نام زبان بوسنیایی

نکته ای که صرب های بوسنی و کروات ها به آن تاکید دارند این است که نام زبان آن‌ ها بوسنیایی نیست. آن ها معتقد هستند که زبان بوسنیایی تنها برای همه بوسنیایی ها می باشد. شایان به ذکر است که بالاخره در سال  ۱۹۹۵ این زبان به صورت رسمی به صورت زبان بوسنیایی شناخته شده و معروف شده است و دارای اعتبار بین المللی می باشد. 

گویش های متفاوت زبان بوسنیایی 

در راستای آموزش زبان بوسنیایی باید گفت که این زبان دارای چهار گویش متفاوت است که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد. بوسنیایی غربی از سارایوو در جنوب تا منطقه توزلا در شمال بوسنی را شامل می شود. این زبان را به نام Šćakavsko - ljekavski می شناسند. 

بوسنیایی شرقی با نام Novostokava lkavian در قسمت غرب، مرکز و جنوب بوسنی و همچنین در شمال هرزگوین مورد استفاده قرار می گیرد. گویش هرزگوینی شرقی یا Novoštokavski ljekavski را می توان دز قسمت های مرکزی و شرق هرزگوین، شرق بوسنی در بیشتر مناطق مونته نگرو و همچنین در بخشی از صربستان مشاهده نمود.

اما در نهایت گویش زتا - سنجاکی جنوبی یا Nenovoshtokavian ljekavian در منطقه شرق مونته نگرو و همچنین در قسمت جنوب غربی صربستان مورد استفاده قرار می گیرد. 

تفاوت موجود بین سه زبان بوسنیایی، صربی و کرواتی 

در واقع این سه زبان تفاوت چندانی با هم ندارند. گفتنی است که زبان بوسنیایی بیشتری وام های خود را از زبان های ترکی، فارسی و عربی گرفته است. این زبان ها کلا به زبان های مشرقی معروف هستند. از نظر گفتاری و نوشتاری هم شباهت زیاد به زبان های صربی و کرواتی دارد. تفاوت های واژگانی نیز بسیار محدود است. 

راهکارهایی برای کمک به آموزش زبان بوسنیایی

برای آسان تر شدن فرایند آموزش زبان بوسنیایی راهکارهایی وجود دارد که بهتر است توجه بیشتری به آن ها داشته باشید. برای یادگیری دستور زبان باید به این نکته توجه داشته باشید که اسم ها در زبان بوسنیایی جنسیت مونث، مذکر و خنثی دارند‌. هنگام یادگیری لغات، سعی کنید کلمات و عبارت ها را به صورت مرتبط یاد بگیرید به عنوان مثال در یک دسته بندی در مورد خرید مواد غذایی لغت های مربوطه را فرا بگیرید.

صحبت کردن به این زبان بسیار اهمیت دارد و باید برای این کار وقت بگذارید. گوش دادن به موسیقی و مشاهده فیلم در این زمینه کمک زیادی به شما خواهد کرد. خواندن و نوشتن نیز باید به صورت مداوم تمرین شده و الفبا را به خوبی یاد گرفته و به سمت جمله نویسی و استفاده از لغات یاد گرفته در آن ها بروید. با این توضیحات باید دقت داشته باشید که مهارت های چهار گانه زبانی اهمیت بسیار زیادی دارند و حتما باید روی آن ها کار کنید‌.

مهارت های شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری حتما باید تقویت شوند‌. شما می توانید از ویدیو های موجود در یوتیوب بهترین استفاده را ببرید. گوش دادن به موسیقی و پادکست از مهم ترین راهکارها برای تقویت مهارت شنیداری و بالا بردن دامنه لغات می باشد.

جالب این جا است که با این کار هم زمان با آموزش زبان بوسنیایی می توانید اوقات خوبی هم برای خودتان رقم بزنید. یکی از راه های بسیار کاربردی مشاهده فیلم های زبان اصلی است که در وهله اول باید با زیر نویس و در مراحل بعد بدون زیر نویس باشد. کلمات پر کاربرد و ضروری را حتما یاد بگیرید و زیاد تمرین کنید. 

توضیح مختصر درباره گرامر زبان بوسنیایی

این قسمت از فرایند آموزش زبان بوسنیایی را به نکات مهم درباره گرامر اختصاص می دهیم. باید گفت که این زبان از جنبه گرامری بسیار پیچیده و منحصر به فرد است‌. البته این سیستم پیچیده گرامری در تمام زبان های اسلاوی مشترک است. دو جنبه کامل و ناقص در گرامر وجود دارد که جنبه کامل بر این دلالت دارد که یک عمل به صورت فوری و ناگهانی صورت گرفته است و از سوی دیگر ناقص دلالت بر این دارد که یک عمل به صورت تکراری یا پایدار است.

همچنین در زبان بوسنیایی سه جنسیت وجود دارد که شامل مذکر، مونث و خنثی می باشد. از نظر عددی نیز باید گفت که دو حالت مفرد و جمع را می توان مشاهده نمود. این زبان تقریبا موزیکال است چرا که صفت ها و اسم ها گاهی در جمله ها با هم استفاده می شوند و این حالت را به وجود می آورند.

در این زبان هفت زمان وجود دارد که شامل گذشته، حال، دو نوع آینده، aorist، pluperfect و ناقص می باشد و از این جنبه تفاوت زیادی با زبان انگلیسی دارد. زمان آئوریست در واقع به معنای نامعین است. سه صیغه را در زبان بوسنیایی می توان مشاهده نمود که عبارتند از " ati", " nuti " و " jeti" . 

سخن پایانی

در این مقاله آموزشی، می توانید با زبان بوسنیایی بیشتر آشنا شوید. بوسنی و هرزگوین مامن این زبان است و از جنبه های مختلف، تفاوت های زیادی با زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی دارد. در کل با آموزش زبان بوسنیایی می توانید چالش های زیادی را مشاهده نمایید. در آموزشگاه زبان ملل این زبان نیز در کنار دیگر زبان‌ های رایج دنیا آموزش داده می شود.

 


کتاب آموزش زبان بوسنیایی

آموزش زبان بوسنیایی

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (2 امتیاز)
نظرات
Kazem Roshan (چهارشنبه 27 مهر 1401 22:41:59)

خوبه


melalinstitute (یکشنبه 01 آبان 1401 10:00:33)

سپاس


melalinstitute (یکشنبه 01 آبان 1401 10:00:06)

تشکر

مجتبی (یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 02:55:37)

این واقعا عالیه


melalinstitute (دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 09:50:37)

عالی شما هستید.

مجتبی (یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 02:54:36)

این عالیه

نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران