خدمات آموزشی

آزمون TCF | نحوه ثبت نام، مراکز برگزاری + هزینه آزمون

آزمون TCF

آزمون TCF، مخفف کلمه Test de connaissance du français است. Tcf آزمونی است که هر ماه از سوی دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور فرانسه، برگزار می شود. این آزمون، برای دانشجویان بین الملی است که قصد دارند در مقطع لیسانس در فرانسه تحصیل نمایند. در هر دانشگاه با توجه به میزان ظرفیت مقرر شده برای دانشجویان، این آزمون برگزار خواهد شد و  بر اساس نتایج آزمون TCF نسبت به پذیرش آنان اقدام می نمایند. اگر شما نیز قصد شرکت در این آزمون را دارید، در ادامه همراه این بخش از آموزشگاه زبان ملل باشید تا جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. 

 

آزمون TCF چیست؟

این نوع آزمون مختص کشور فرانسه می باشد و هدف اصلی از برگزاری آن، بررسی قدرت زبان فرانسوی دانشجویان بین ‌المللی است. البته دانشجویانی که قصد کار یا تحصیل در کشور فرانسه را داشته باشند. توجه داشته باشید که فرقی نمی کند که در دانشگاه های کشور فرانسه در چه رشته ای به تحصیل بپردازید، در هر صورت شرکت در این آزمون ضروری است. این آزمون تخصصی در سرتاسر کشور ایران برگزار می گردد و مشکلی از بابت شرکت در آن نخواهید داشت. همچنین اگ ر نمره قبولی را در آزمون TCF کسب نمایید، به راحتی در دانشگاه مورد نظر پذیرفته خواهید شد.

  شما می‌توانید TCF را در  بیش از 600 مرکز تایید شده آزمون که در بیش از 140 کشور، از جمله فرانسه، در سراسر جهان شرکت کنید. پایین ترین سطح این آزمون A1 است که سطح مبتدی را نشان می‌دهد، در حالی که سطوح تسلط برتر C1 و C2 است.      

منابع آزمونTCF

منابع مختلفی برای آزمون tcf  وجود دارد که هرکدام از آن ها می تواند اثر بخشی مناسبی داشته باشند. به طور کلی یکی از بهترین منابع آموزشی برای آزمون TCF، کتاب The official guide to the TCF از انتشارات Éditions Didier است. همچنین مطالعه کتاب TCF, 250 Activités از انتشارات CLE International بسیار برای این آزمون توصیه می شود.

آموزش زبان فرانسه

ثبت نام آزمون tcf

سازمان CIEP این آزمون را تقریباً هر ماه برگزار می ‌کند. مهلت ثبت ‌نام در آزمون از ۲ ماه قبل شروع می شود و نهایتاً تا ۴ هفته قبل از زمان برگزاری نیز ادامه می ‌یابد. لذا باید در فرصت تعیین ‌شده به ‌گونه‌ ای برنامه ‌ریزی کنید و از ثبت‌ نام با تأخیر جلوگیری کنید زیرا در برخی سال ‌ها به‌ هیچ‌ وجه این امکان وجود نداشته است که جاماندگان این آزمون بتوانند در آن شرکت کنند. پس تا حد امکان ثبت‌ نام را به ‌روزهای آخر موکول نکنید.

نمره‌ قبولی آزمون TCF

معمولا نمره آزمون TCF به شکل حروف ارائه می شود و خیلی کم پیش می آید که نمرات این آزمون به شکل عددی اعلام گردند. در مجموع نمره محاسبه شده برای این آزمون در ۶ سطح مختلف یعنی از A1 تا C2 به صورت زیر بیان می شوند:

  • A1: کسب نمره ۱۰۰ تا ۱۹۹
  • A2: کسب نمره ۲۰۰ تا ۲۹۹
  • B1: کسب نمره ۳۰۰ تا ۳۹۹
  • B2: کسب نمره ۴۰۰ تا ۴۹۹
  • C1: کسب نمره ۵۰۰ تا ۵۹۹
  • C2: کسب نمره ۶۰۰ تا ۶۹۹

همان طور که اشاره شد، کمترین میزان نمره این آزمون ۱۰۰ و حداکثر نمره کسب شده توسط دانشجو ۶۹۹ است. با وجود اینکه رد یا قبولی در آزمون TCF معنایی ندارد؛ اما برای قبولی در دانشگاه‌ های مطرح فرانسه می‌ بایست نمره C1 را کسب کرده باشید. ناگفته نماند که میزان نمره کسب شده برای هر رشته ای و متناسب با هر دانشگاهی متفاوت خواهد بود. در ادامه به بخش های مختلف آزمون و تعداد سوالات اشاره خواهیم کرد. پس می توان نتیجه گرفت که بخش های آزمون tcf به شرح زیر است:
1. آزمون اجباری ( 76 مورد- 1 ساعت و 25 دقیقه)

  • درک مطلب شنیداری ( 29 سوال- 25 دقیقه)
  • گرامر و لغت ( 18 سوال- 15 دقیقه)
  • درک مطلب ریدینگ ( 29 سوال- 45 دقیقه)

2. آزمون اختیاری

  • نگارش (1 ساعت)
  • مکالمۀ شفاهی ( 12 دقیقه)

مهلت اعتبار آزمون TCF

هر یک از آزمون های تخصصی از نظر زمان دارای اعتباری مشخصی هستند که فرد در طول آن مدت می تواند از این مدرک استفاده نماید. این آزمون تنها دو سال اعتبار دارد. 

انواع آزمون TCF

TCF TP:

این نوع آزمون TCF، مختص افرادی است که قصد ورود به دانشگاه های مختلف کشور فرانسه و یا اشتغال به کار در این کشور را دارند. همچنین گاهی برخی افراد به منظور اثبات توانایی های زبان فرانسه خود در این آزمون شرکت می کنند. این آزمون دارای سه بخش اجباری و دو بخش اختیاری است. این نوع آزمون پرطرفدارترین نوع آزمون TCF می باشد.

TCF DAP:

این نوع آزمون برای کسانی است که قصد دارند سال اول و دوم کارشناسی و یا هر مقطعی از رشته (معماری) را در کشور فرانسه ادامه تحصیل دهند.

TCF RI:

برخی افراد که مناسبات بین المللی دارند و با دولت فرانسه ارتباطات مختلفی دارند، لازم است برای تعیین سطح زبان فرانسوی خود در این آزمون شرکت کنند. مهارت شنیداری آزمون TCF (29 پرسش، 25 دقیقه ای) شامل واژه ها و عبارات معمول در زندگی روزمره (گفتگوها، نشست ها، بحث ها، گفتگوی تلفنی و غیره…) از مهم ترین مباحث این بخش هستند. همچنین اطلاعاتی در خصوص مردم، حقیقت ها، اتفاقات و برنامه های رادیویی و تلویزیونی مرتبط با اشخاص و موضوعات آموزشی و حرفه ای نیز بخشی از این مهارت را تشکیل می دهند. صحبت های ضبط شده مورد استفاده در آزمون که شما ممکن است در کشورهای فرانسوی زبان بشنوید، عمدتا خلاصه ای از ایستگاه بین المللی رادیو فرانسه (RFI) هستند.
مهارت در ساختارهای زبان، گرامر و لغت (18 پرسش، 15 دقیقه ای) هستند. این بخش ارتباط مستقیمی با توانایی شما در شناسایی و انتخاب واژگان صحیح را در ساختارهای دستوری مورد ارزیابی قرار می دهد. مهارت نوشتاری (29 پرسش، 45 دقیقه) شامل اسامی، لغات و عبارات مورد استفاده موقعیت هایی مانند (صمیمانه، رسمی و کاری، پیام ها و نامه ها) در این آزمون ارزیابی می شوند. 

زمان برگزاری آزمون TCF

آزمون TCF معمولاً هر ماه توسط مرکز تخصصی برگزاری آزمون یا CIEP برگزار می‌ گردد و معمولاً روز امتحان، چهارشنبه آخر هر ماه میلادی است. اما باز هم بهتر است از قبل، از طریق سایت رسمی CIEP تاریخ برگزاری آزمون را در سال پیش رو به‌ طور کامل بررسی کنید. چون در برخی مواقع دیده شده که تاریخ ‌ها تغییر پیدا می ‌کنند. اگر مایل باشید تا در بیشتر از یک دانشگاه اقدام به ثبت‌ نام آزمون TCF نمایید، مشکلی وجود ندارد؛ زیرا زمان برگزاری آزمون دانشگاه‌ ها باهم تداخلی نخواهند داشت. توجه داشته باشید که زمان ثبت ‌نام قابل تمدید نخواهد بود.

مراکز برگزاری آزمون tcf

آزمون TCF، از جمله آزمون هایی است که مختص تنها یک کشور و آن‌ هم فرانسه است. هدف برگزاری این آزمون، سنجش قدرت زبان فرانسوی دانشجویان بین‌المللی است که قصد ادامه تحصیل و کار در فرانسه را داشته باشند. این آزمون برای ورود به دانشگاه های کشور فرانسه در مقطع لیسانس برای هر رشته‌ ای ضروری بوده و هم ‌اکنون در ۶۲۹ مؤسسه و بیش از ۱۲۹ کشور در حال برگزاری است. پس تا حدود زیادی، مشکل برگزاری آزمون از لحاظ شرکت کردن در کشور دیگر را نخواهید داشت.

هزینه آزمون tcf

از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر هزینه آزمون tcf ، می توان به تعداد افراد شرکت‌ کننده، وضعیت کشور یا شهر، سابقه‌ موفقیت موسسه برگزار کننده آزمون و زمان دوره‌ آموزشی و حتی درجه‌ کیفیت تدریس اساتید اشاره نمود. هزینه تقریبی این آزمون بین 180 تا 200 دلار می باشد. اما این مبلغ تخمینی است و احتمال افزایش آن با گذشت زمان دور از انتظار نیست. 

فرق آزمون tef و tcf

برخی از افراد گمان می کنند که دو آزمون tef و tcf یکی هستند. اما باید بگوییم که این دو آزمون تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم:
•    tef: این نوع آزمون برای افرادی است که برای سکونت دائم به فرانسه می روند. آزمون tef توسط وزارت مهاجرت و ارتباطات فرهنگی کبک (MICC) اثبات و پذیرفته شده است.
•    tcf: این آزمون یک مدرک رسمی می باشد که به منظور اثبات مهارت زبان، برگزار می شود. همچنین این آزمون توسط IRCC کانادا شناخته‌ شده است و اخذ آن برای مهاجرت به کبک اجباری می باشد.

اهداف برگزاری آزمون ‌های TEF و TCF

این آزمون ها به منظور دریافت مدرک زبان فرانسه برگزار می شوند که هر کدام هدف خاصی را دنبال می کنند. اگر چه آزمون tef یک آزمون رسمی زبان فرانسوی است و به شکل کامپیوتری و کاغذی برگزار می شود.


منابع آزمون TCF

منابع آزمون TCF منابع آزمون TCF TCF TCF

 


لینک های مرتبط:
برای یادگیری زبان فرانسه از کجا شروع کنیم؟

گرامر زبان فرانسه

اصطلاحات روزمره در فرانسه

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (2 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران