خدمات آموزشی

زبان رومانیایی | آموزش زبان رومانی

آموزش زبان رومانیایی

یادگیری زبان رومانیایی برای افرادی که قصد دارند به کشور رومانی سفر کنند کاری مهم و ارزنده است. این زبان تقریبا در جهان نادیده گرفته شده است اما آموزشگاه زبان ملل تصمیم گرفته است در قالب این مقاله زبان آموزان و علاقمندان را با این زبان آشنا کند‌. پس در ادامه با ما باشید و تا آخر این مطالب را مطالعه بفرمایید. 

معرفی زبان رومانیایی

باید گفت که زبان رومانیایی زبانی بسیار منحصر به فرد و جذاب است اما قدری مظلوم بوده و در جهان تقریبا آن را نادیده می انگارند. اما شایان ذکر است که این زبان دارای یک تاریخ غنی و طولانی است؛ این زبان امروزه در رومانی استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم برای کشف این زبان و آشنایی با جذابیت های آن تا آخر این مقاله همگام با ما حرکت کنید.

این زبان نیز همانند زبان فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و پرتغالی از جمله زبان های رومی محسوب می شود اما همه این زبان را از این لیست دور می دانند و تقریبا فراموش کرده اند‌. امروزه این زبان به عنوان داکو- رومانیایی است و شاخه ای از زبان رومی شرقی به حساب می آید. نزدیک ترین زبان به رومانیایی، زبان ایتالیایی می باشد. در واقع باید گفت که این دو زبان از نظر واژگان حدود هفت درصد شباهت دارند. 

جایگاه زبان رومانیایی

تقریبا در سرتاسر دنیا زبان بومی حدود ۲۴ میلیون نفر رومانیایی است و البته حدود چهار میلیون نفر این زبان را به عنوان زبان دوم خود انتخاب نموده اند‌. اما باید گفت این زبان، در واقع زبان رسمی دو کشور رومانی و مولداوی محسوب می شود. در کشور رومانی حدود نود و سه درصد از مردم به این زبان صحبت می نمایند. در کشور مولداوی نیز در واقع زبان مردم به اسم زبان مولداوی است اما در واقع هر دو زبان یکی هستند. از نظر نوشتاری و گفتاری هر دو زبان یکسان هستند. اما در هر صورت قدری تفاوت در لهجه وجود دارد و این امری کاملا طبیعی می باشد. 

یادگیری زبان رومانیایی

ساختار زبان رومانیایی

در این قسمت از مقاله قدری راجع به ساختار زبان رومانیایی صحبت خواهیم کرد. این زبان را به طور کامل به خط لاتین می نویسند. اما همان گونه که گفته شد ریشه این زبان رومی است و به همین دلیل به زبان های ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی شباهت زیادی دارد. اما نکته ای که باید گفت این است که در رومانیایی رد پایی از اسلاوی مشاهده می شود. همچنین این نکته را بیان کنیم که در این زبان مقدار زیادی از دستور زبان لاتین وجود دارد. با این توصیفات به جرات می توان گفت که رومانیایی یک زبان بی نظیر و‌ منحصر به فرد است. 

سیستم نوشتاری زبان رومانیایی

گفتنی است که تا قرن نوزدهم سیستم نوشتاری و الفبای زبان رومانیایی به خط سیریلیک بوده است. پس از این که حروف لاتین پا به میدان گذاشته در ساختار نوشتاری رومانیایی نیز تغیبراتی به وجود آمده است. در اصل این تغییرات قدری با سرعت انجام گرفته و سیستم نوشتاری به سرعت از خط سیریلیک تغییر یافت.

اما امروزه جای خوشحالی است که برای یادگیری این زبان باید از حروف لاتین استفاده نمود و این امر برای زبان آموزان جای بسی امیدواری و خوشحالی است. در واقع با وجود حروف لاتین مراحل یادگیری و آموزش زبان رومانیایی بسیار راحت تر شده است‌. این زبان ۳۱ حرف دارد و اگر تفاوتی بین این حروف و زبان انگلیسی مشاهده می شود فقط مربوط به تفاوت در تلفظ می باشد. 

الفبای زبان رومانیا

آشنایی با واژگان زبان رومانیایی

همان گونه که گفته شد این زبان ریشه در زبان رومی دارد و سپس تحت تاثیر زبان لاتین قرار گرفته است. به همین دلیل اکثر کلمات آن از ریشه لاتین و رومی هستند‌. برخی اعتقاد دارند که حدود ۷۲ درصد از واژگان و کلمات این زبان ریشه لاتین دارند‌ و حدود ده تا پانزده درصد نیز دارای ریشه از زبان اسلاو هستند. شما هنگام شروع به یادگیری زبان رومانیایی باید تمرکز خود را روی کلمات رایج در این زبان بگذارید. در واقع کلماتی که مردم محلی و بومی در مکالمات روزمره خود به کار می برند باید مورد توجه زبان آموزان قرار بگیرد. در ادامه تعدادی از کلمات و واژگان رایج در این زبان را با شما در میان می گذاریم. 

واژگان رایج رومانیایی

آشنایی با کلمات و واژگان پرکاربرد در مکالمات روزمره مهم ترین گام‌ در مسیر یادگیری زبان رومانیایی و هر زبان دیگری می باشد. به همین دلیل تعدادی از این واژگان و عبارت های مهم را برای شما آورده ایم. معنای فارسی را نیز برای یادگیری بهتر شما به همراه کلمات به نگارش در می آوریم. 

کلمات رایج رومانیایی معادل فارسی کلمات رایج رومانیایی معادل فارسی
Bunâ ziua سلام La revedere خداحافظ
Vâ rog لطفا Multumesc متشکرم 
Scuzâ - mâ ببخشید  Încântat de cunoştiintâ از دیدنتان خوشبختم
Bunâ dimineata صبح به خیر Bunâ ziua بعد از ظهر به خیر
Bunâ seara عصر به خیر Noapte bunâ شب به خیر
Ce faci? حالتون چطور است؟ Eşti binevenit خواهش می کنم.
Cum te numeşti? اسم تون‌ چیه؟ ... Mâ numesc ... اسم من ....
De unde eşti? اهل کجا هستید؟ Îmi pare râu متاسفم 
Da بله Nu نه، خیر
Om مرد Femeie زن
Unu یک Doi دو
Trei سه Patru چهار
Cinci پنج Şase شش
Şapte هفت Opt هشت
Nouâ نه Zece  ده

جنسیت در واژگان زبان رومانیایی

در زبان هایی که ریشه رومی دارند، مانند زبان فرانسه و ایتالیایی کلمات دو جنسیت دارند که شامل مذکر و مونث می باشد. همین جنسیت ها موقعیت اسم ها، صفت ها، اشیا و ضمایر را در هر جمله مشخص می سازند. اما در مورد زبان رومانیایی قدری تفاوت وجود دارد. در این زبان بر خلاف دو زبان قبل، سه جنسیت وجود دارد! مذکر، مونث و خنثی سه جنسیت در این زبان هستند. این موضوعی است که قدری تفاوت به وجود آورده و زبان آموزان باید توجه ویژه به آن داشته باشند‌. 

دلایل یادگیری زبان رومانیایی

برخی این سوال را در ذهن خود دارند که آیا ارزش دارد وقت و هزینه خود را برای یادگیری زبان رومانیایی صرف کنیم؟ ما به شما می گوییم که دلایل مختلفی برای یادگیری این زبان وجود دارد. اولین دلیل این است که شما با یادگیری این زبان می توانید برای خود فرصت های شغلی جدید ایجاد نمایید. سفر به خارج از کشور و تحصیل می تواند دلیل خوبی برای یادگیری این زبان باشد. همچنین با یادگیری این زبان می توانید به روح و روان خود بهبود ببخشید. اما نکته دیگر این است که با یادگیری این زبان می توانید زبان رومی یا اسلاوی را نیز فرا بگیرید. در واقع این زبان را می توان نقطه شروعی برای یادگیری آن‌ دو زبان دانست. 

آیا یادگیری زبان رومانیایی سخت است؟

سوالی که زبان آموزان برای یادگیری هر زبانی به عنوان زبان دوم می پرسند این است که آیا یادگیری رومانیایی سخت است؟ در مورد زبان رومانیایی نیز همین سوال و طرز فکر وجود دارد. نکته مهم این است که افراد بومی انگلیسی زبان به راحتی می توانند این زبان را یاد بگیرند. چرا که زبان انگلیسی و زبان های رومی دیگر شباهت زیادی به این زبان دارند‌.

اما باید گفت که یادگیری زبان رومانیایی به حدود ۶۰۰ ساعت وقت نیاز دارد. با این وجود باید گفت که این زبان در زمره زبان های ساده محسوب می شود. در واقع زبان آموزانی که برای یادگیری و آموزش این زبان اقدام می نمایند، با تمرین و تکرار مداوم می توانند به سرعت بر این زبان تسلط پیدا کنند. 

رومانیایی به عنوان زبان اتحادیه اروپا

شاید خالی از لطف نباشد که بگوییم زبان رومانیایی در برخی از انجمن ها همانند اتحادیه لاتین و اتحادیه اروپا جزء زبان های رسمی محسوب می شود. مهاجرت مردم رومانی به سایر کشورها این زبان را نیز به مناطق دیگر منتقل ساخته است. از جمله این کشورها می توان ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، آمریکا، فرانسه، کانادا و آلمان را نام برد. البته آمار دقیقی از تعداد گویشوران این زبان در دست نیست. 

مقاله پیشنهادی: رتبه بندی زبان های دنیا در یونسکو "از جهات مختلف"

برخی از اصطلاحات و جملات مهم در زبان رومانیایی

در این قسمت برخی از جملات مهم را در زبان رومانیایی برای شما عزیزان به نگارش در می آوریم. این جملات تا حدودی شما را با این زبان آشنا می سازد. اگر قصد سفر یا مهاجرت به این کشور را دارید باید با این زبان آشنا باشید و بتوانید در ابتدا گلیم خود را از آب بکشید. 

  • O zi plâcutâ: روز خوبی داشته باشید.
  • Ne vedem mai târziu: بعدا می بینمت 
  • Ne vedem mâine: فردا می بینمت 
  • Pui de somn: چرت زدن
  • Nici o problems. Nu iti face griji: مشکلی نیست. نگران نباش.
  • Dupâ toti aceşti ani, nu te- ai schimbat deloc: بعد از این همه سال اصلا عوض نشدی.
  • Fii confortsbil, la fel de confortsbil ca tine: راحت باش. هر طور که راحتی.
  • Cina e gata: شام حاضره
  • Nu înteleg aceste cuvinte, nu mä minti: این حرف ها سرم نمیشه برای من دروغ سر هم نکن. 

سخن پایانی
زبان های رایج در دنیا را همه می شناسند و برخی نیز طرفداران زیادی دارد. اما برخی از زبان ها از جمله زبان رومانیایی کاملا ناشناخته هستند. اما برای افرادی که قصد مهاجرت و مسافرت دارند یادگیری آن‌ ها اهمیت زیادی دارد. به همین منظور آموزشگاه زبان ملل برای شما این زبان‌ را در نظر گرفته و مطالب مهمی را در مورد آن در اختیار شما قرار می دهد‌. این مطالب شما را تا حدود زیادی با این زبان آشنا می کند‌ برای اطلاعات بیشتر به شعبه های ما مراجعه نموده و یا از طریق سایت melalinstitute.com اطلاعات لازم را کسب نمایید.


منابع آموزش زبان رومانیایی

دیکشنری رومانیایی آموزش زبان رومانیایی زبان رومانیایی

 

پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
5/5 (4 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید
تماس با ما مشاوره رایگان

آموزشگاه زبان ملل: تنها مرکز آموزش تمامی زبان ها در ایران